Summa sidvisningar

2017-07-20

Att vara outdated

Tydligen har demokrati blivit omodernt. Det har överlevt sig självt och blivit överflödigt. Tydligen. Dessutom har det blivit urvattnat och meningslöst. Eller? Jag skall erkänna att jag inte läste vidare. Lite rädd och ängslig över vad som skulle möta mig i skrift på skärmen. Kanske var det inte så det stod. Förutom i rubriken.

Demokratin är viktigare nu än någonsin innan. Den demokratin som innebär att man har rätt till sin åsikt, rätt till lika möjligheter, utbildning och tak över huvudet. Med den demokratin följer skyldigheter såväl som rättigheter. Skyldigheten att värna demokratin och att följa lagar och regler. Vid missnöje med dessa lagar och regler kan man gå den demokratiska vägen att få dem ändrade.

Demokratin innebär inte att man får hota folk, inte att alla måste hålla med i en åsikt man yttrar, inte att man får tolka lagen så som man själv vill. En annan politisk ordning är otroligt farlig – det har historien visat oss, både på vänster- och högerpolitisk sida.


Och det där om att många stackars dumskallar påstår att Förintelsen inte ägt rum med argumentet: ”Hur kan du bevisa det? Var du med där eller? Jag tror helt enkelt inte på det” – till er vill jag bara säga: ”Japp, och jorden är ju egentligen platt – för vem av oss har egentligen SETT att den är rund?” IDIOTER!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar