Ja. Jo. Jo, nu
var det allt längesedan jag skrev. Trots att jag förutsatt mig att skriva
oftare. Jag glömde liksom bort det här med de nationella proven. Ni vet, alla
de där proven man måste skriva i olika ämnen i skolan med jämna mellanrum? De
måste rättas och bedömmas av någon – till exempel den ansvarige läraren.
Jag vet inte varför
jag lyckas glömma bort det varje år – att maj månad oftast tillbringas i ett
rättandes töcken. Oavsett om det är mina egna elevers prov jag bedömmer eller
om jag sambedömmer en kollegas elevers prov. Bedömmas skall de ju. Efter
rigorösa bedömningsmanualer som dock är PRECIS så oprecisa att man får
huvudbry. Och jag lyckas alltså förtränga detta, precis som jag alltid lyckas
förtränga mammografin, gynbesöket och tandläkaren. Fast jag vet att jag måste.
De nationella
proven ja. Jag undervisar på gymnasiet i svenska och engelska. Det innebär att
jag alltid, varje läsår, måste genomföra proven. I år hade jag en hög som var
78 cm hög. Nästan en meter hög. Ni kan ju tänka er hur lång tid det tar. Och
dessa prov bävar elever för och mår dåligt inför. För de skall prestera på topp
JUST den timmen, den förmiddagen, när proven är. Eller, det är så de känner.
Jag tycker inte
om proven. Även om många av mina kollegor runt om i landet talar om vikten av
att med de nationella proven få till en kalibrering av betygen, så känner jag
att de, så som de genomförs idag, inte bidrar med särsklit mycket. Dels testar de
inte alla förmågor, dels SKA de endast eventuellt vara vägledande, TROTS att
många lärare använder sig av dem som allenarådande vid betygsättning. De är
inte rättssäkra och då de rättas och bedöms av pedagoger som arbetar på skolan,
är det svårt att helt säkra objektiviteten vid en bedömning. Så för mig känns
det som om de varken eller bidrar med särsklit mycket vid min betygsättning. De
bidrar med vad mina elever kunde prestera JUST i det tillfället. Inget annat.
För några
elever är proven bra. Det finns de som presterar makalöst bra under press, de
som bäst visar sin fömåga vid avgränsade tillfällen – jag var själv en sådan –
och som kanske, av olika anledningar, varit borta en hel del under läsåret och
nu får en koncentrerad chans att visa vad man faktiskt går för. För dem är
provet bra.
Men nåväl. Jag
bedömer och rättar och återkopplar. Sedan ger jag ett summativt betyg där NP
(nationella provet) är en del. Några elever får högre betyg än NP visar. Några
lägre. Betygen handlar om vad man visat under hela läsåret, till vilken grad
man uppvisat en viss förmåga. Så det är därför jag inte hörs så mycket under
maj. För jag sysselsätter mig med de däringa nationella proven.
Min son har de sista veckorna skrivit x antal nationella prov.
SvaraRaderaHan väntar på bedömning nu, alla är ännu inte rättade.
Men skönt att det är över för denna gång.
Kram och lycka till med rättningen!