Vet inte
riktigt vad jag skall skriva, men känner ändå att jag måste uttrycka mig.
Förmodligen blir det fel och plumpt. Undfallande eller aggressivt påhoppande.
Det går liksom inte att vara sådär ”mittemellan”. Och man äger inte orden som
sändare av dem – de ägs av dem som tar emot. Vilket gör att det det som sägs
och skrivs ner blir än mer präglande.
De som sagt att
pennan är starkare än svärdet har alltid haft rätt, men sällan har det väl
varit så tydligt i vår skyddade del av världen som det senaste decenniet. Allt
som skrivs skrutineras, analyseras och tillskrivs miljoner olika oönskade
vinklingar. Samtidigt som det i de allomfattande kanalerna sällan ens stavas
rätt och och man inte är så noga med källkritiken. Det är en underlig tid vi
lever i.
Men jag dristar
mig till att ha en åsikt i denna fråga också. Jag tycker att #metoo är en
nödvändig aktion. Den pekar – på ett mycket sorgligt sätt – ut hur otroligt
långt vi har kvar till en jämnlik värld. En värld där varje människa äger sin
egen kropp och där varje människa bedöms efter sina egenskaper och där vi,
oavsett kön, betalas lika mycket för samma jobb. Vi lever i ett patriarkat, där
normgivarna är männen. Och många av dessa män har präglats att tycka att de har
rätt till att ta för sig av andras kroppar, både fysiskt och psykiskt.
Jag har också
varit där. I den utsattas situation. Men för att inte förringa mina medsystrars
situation vill jag erkänna att jag inte blivit utsatt för några av de mer
traumatiska situationerna; vid de tillfällen någon fysiskt tagit sig friheter
mot mig har jag alltid lika fysiskt haft möjlighet att slå tillbaka och därmed
avbrutit tafsandet. Det har alltid varit män som tafsat – och alltid varit jag
som fått slå mig fri. Aldrig tvärtom.
Partriarkatet
har alltid funnits där. Ett mönster som legat som en tung filt över alla delar
av samhället. En osynlig, tjock dimma som de utsatta vackert fått lära sig att
huka i. Nu har dimman lättat och skingrats och i det strålkastarljus som nu
flödar över det ser vi hur fruktansvärt fult det är. Hur otroligt under vår
värdighet det är och hur ofantligt det omhuldats att växa. Jag är tacksam för
ljuset. För den hårda och fula sanningen, ty den ger de hukande röster.
Men. Så är där
en sida av det hela som gnager i mig. Jag har mött kvinnor som tafsat på män.
Kvinnor som blivit vansinniga på att män tackat nej till en dans och därför
börjat slå den tjej de istället valt att dansa med. Jag har känt en kvinna som
inte ville acceptera att mannen inte ville fortsätta vara ihop med henne och
därför började sprida mycket obehagliga lögner om mannen på dennes arbetsplats.
Sådant bekymmrar mig.
För, förstår
ni, #metoo är otroligt viktig för att markera att alla vi som hukat oss inte
längre kommer att vara tysta, det är viktigt för att när man är tillsammans i
något är man inte ensam. Den partriarkaliska samhällsordningen måste brytas!
Men, precis som i alla andra brännande frågor; de om rasism, om hur man
behandlar människor med funktionsvariationer, de om religiös tillhörighet, så
är det inte så att man automatiskt är offret bara för att man är på den ”rätta”
sidan. Det är där det skaver för mig: ALLA kvinnor är inte goda, ALLA kristna
är inte goda, ALLA socialdemokrater har inte rätt, ALLA homosexuella är inte
godhjärtade och så vidare.
Jag tänker inte
gå in på hur det är med alla dem som vi anser tillhöra ”den skyldiga” sidan.
Den delen är knepig (kan man vara en snäll Ku Klux Klanare? Kanske.) Men just
här och i detta kan jag inte låta bli att tänka på att jag faktiskt upplevt
båda sidorna. Och så till min fråga: vart tar vi vägen med det? Det här att
ALLA systrar faktiskt inte enbart är offer – hur tänker vi kring det? Jag
undrar på riktigt. För att jag vill kunna argumentera på ett kunnigt och rakt
sätt med mina två söner och alla mina elever. Och minimera mottagarnas möjligheter till vinklingar.
Jag tycker det är viktigt att kunna göra skillnad på det strukturella våldet (dvs mäns våld mot kvinnor) och på bara våld (där man skulle kunna räkna in kvinnors våld mot män). Det är alltså inte alls samma problematik. Dessutom är kvinnor rent fysiskt ofta i underläge mot en man vilket innebär att en efterhängsen och klängig kvinna som vägrar ta ett nej inte är ett hot på samma sätt som en man är. Givetvis kan även män vara offer och kvinnor förövare, men det är inte ett samhällsproblem på samma sätt och det drabbar inte alla män, så som det drabbar alla kvinnor.
SvaraRaderaTack Evelina. Tack för att du hjälper mig att formulera och sortera i mina tankar! Det är nog det jag också landat i.. Att det är två (eller flera) olika delar. Det blir ett tydligt sätt att föra resonemang på i ett klassrum tex. Och tack för att du tar dig tid att kommentera ��
Radera