Summa sidvisningar

2017-12-02

Att bestämma sig för att välja det goda

Det slog mig i kväll, mitt under mitt träningspass, att jag faktiskt inte orkar mer. Jag orkar inte våndas mer över världens mörker, över vad vi människor gör mot varandra och mot vår jord och över att vi, i vår mänskliga enfald, alltid tror att det finns ett ”bättre vi” mot ett ”sämre dem”.

Jag kände att jag bara, helt lugnt, kan konstatera att vi är olika: av olika ursprung och från olika traditioner. Med olika upplevelser och berättelser, seder och bruk, kulturer. Vi har olika religioner eller ingen alls, vi tillber mammon eller något kosmiskt världsallt. Vi är korta, långa, blåögda, brunögda, mörkhyade och anemiskt bleka. Vi springer fram i livet på två ben eller rullar fram med hjälp av en rullstol. Vi är hon, hen eller han; gamla, äldre, yngre och unga. Vi är olika nationaliteter och olika raser, men vi är en och samma: vi är allihop världsmedborgare och vi är alla människor. Olika lika.

Så vad definierar oss? Var vi hade turen att födas? I vilken familj vi växer upp? Vem vår mamma eller pappa är? Det finns en enda sak som definierar oss människor. Det är vad vi gör. Våra handlingar. Vad vi väljer att göra. Punkt.

Och jag väljer att sluta våndas. För saker kommer ändå att bli som de blir. Och jag väljer att bestämma mig för det goda; att se det goda som finns. Också. Där, bredvid allt som inte är bra. Jag väljer det goda: lördagskvällens frid, det faktum att vi denna kväll är skyddade från blåsten där ute, att mina fina mår bra just nu, att adventsstjärnan i fönstret lyser vacker mot de röda gardinerna. Och de större sakerna i livet: de olika sammanslutningarna som arbetar mot rasism, de som träder fram och vittnar i #metoo-revolutionen, de som sluter upp i Pridetågen och i Tillsammansskapen. Jag väljer dem.

Och därför delar jag, än en gång Hedda Waldenströms text:

"Planeten fortsatte att vrida sig runt sin axel som vanligt, med resultat att solen gick upp överallt på jorden. Miljarder fåglar sjöng och ett oändligt antal blommor blommade. Jorden välsignades med 340 000 helt nya ljuvliga människobarn. Intelligenta, kärleksfulla och mycket modiga handlingar utfördes varje sekund någonstans på jorden. Miljoner människor avstod från att säga eller göra något elakt. Hundratusentals nya, verkligt bra idéer kläcktes. Miljarder människor skrattade, lärde sig något nytt, rörde med ömhet vid varandra, älskade livet någon stund och vägrade ge upp."

Tillsammans är vi fler <3


2 kommentarer:

  1. Det valet gjorde jag mer eller mindre frivilligt för något år sedan, berodde mer på mig än omvärlden.
    Vilken underbar text av H W måste googla.
    Hoppas du har det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina du! Visst är texten av H W underbar? Och grattis till ditt val *ler* Jag har det gott och önskar dig verkligen det samma - tack för att du läser och kommenterar! Kram

      Radera