Summa sidvisningar

2012-04-19

Att höra på


Att lyssna. Eller att höra på. Med betoning på 'höra'. Det är av största vikt. Att vara närvarande i ett samtal. Oavsett om det sker med den ena parten på scen och de andra nedanför. Eller om vi sitter öga mot öga. Det är av vikt att båda parterna tar sig tiden att aktivt lyssna på varandra. Om det skall leda till att vi hör varandra.

Jag lyssnar på dig. Hör vad du säger. Men jag hör nog inte på. Riktigt ordentligt. För jag märker att du inte ägnar mig samma intresse. Där uppifrån scenen. Kanske är jag lite orättvis. Du kanske inte fått samma information om vårt kommande samtal som jag? Vi har kanske inte samma utgångsläge? Och då är jag ju absolut orättvis. För då kan vi omöjligt engagera oss i samtalet särskilt aktivt. Någon av oss.

Vänta lite. Jag skall nog försöka uttrycka mig klart. Eller klarare. Jag sitter på en föreläsning. En säkert jättebra föreläsning. Om ett viktigt ämne. Med en duktig föreläsare. Men jag hör inte riktigt noga på. Även om jag försöker. För jag vill inte verka respektlös. Vill inte döma ut någon. Eller döma ut det någon har att ge.

Hon som står långt där framme gör sin del i samtalet bra. Jag hör att folk skrattar till ibland. Vilket signalerar att några känner sig väl delaktiga i kommunikationen. Men jag känner mig inte delaktig. Hör inte så noga på. För jag har fått helt andra förutsättningar. Helt annan förinformation.


Det är orättvist. Mot oss båda. För att hon, där framme pratar ut i tomma intet. Hennes briljanta åsikter och kunskap landar i tomma stolar. I huvuden på folk som i tankarna är på en helt annan plats. För att jag, här bak i bänkraden, skulle ha kunnat använda min tid på ett mycket mer produktivt sätt. Genom att lyssna på andra samtal. Hört på något annat. Som givit mig mer. På annat sätt.

Nåja. Nu är jag här. Och hon, hon är där. Så då är det de förutsättningarna vi blivit givna. Och har att rätta oss efter. Så jag kanske skall försöka en gång till. Att lyssna. Höra på. Och ge mig hän. Till orden som strömmar mot mig i just detta samtal. Detta ensidiga samtal.

Ha en underbar vårkväll!

4 kommentarer:

  1. Sådana föreläsningar har jag oxå suttit på, och tyvärr har nog en hel del personer kännt så på föreläsningar som jag genomfört...

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från Paris.... Skulle gärna åka dit.
    Ha en skön fredag!!

    SvaraRadera
  3. Så bra beskrivet men ibland fixar man inte att vara uppmärksam!!Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, tusen ursäkter och allt det där: Är du på blogspot nu? Najs. Jag har har bojkottat Amelia ett bra tag. Trots att jag saknar vissa. Ett kanoninlägg. Verkligen. Vuxet. Att man tar ansvar för att bolla tillbaka. Usch, jag är dålig ¨på det just nu. Men vet du, dina kommentarer på min blogg betyder mycket. Du förstår på riktigt. Engagerar dig på riktigt. Tusen tack <3 Och kram /Nettan

    SvaraRadera