Det
är oundvikligt att fundera över betyg som lärare i dessa tider: betygsångest,
omdömen, formativ och summativ bedömning, restuppgifter, förmågor och en massa
annat. Det är mest det här ”massa-annatet” jag bekymrar mig över. De där
åsikterna som uttalas som sanningar – fast de egentligen inte är det.
Jag
fick samtal, mail och sms hem på fredagskväll, lördag och söndag. Från
föräldrar till elever. Om min bedömning i de kurser jag undervisar i. Jag har
varit lärare i 13 år. Legitimerad lärare. Läst på högskola i fem år. Men vissa
av dessa föräldrar visste bättre än mig. Trots att jag plockade fram
dokumenterat underlag, i fyllda matriser och samtalsunderlag med eleverna. Så
visste de bättre. ”För jag hade brutit mot min uppgift som lärare: vilket var
att se till att ALLA eleverna nådde de mål de ville/att ALLA eleverna SKALL nå
minst E”. Så jag hade brutit mot en LAG!! (nästan).
Så
fel. Ty det ÄR ingen LAG, eller ens ett uppdrag. Utan mitt uppdrag är att anpassa
min undervisning så att eleverna förbereds en möjlighet att klara av att nå
målen. Mitt uppdrag är att se varje elev och stötta eleven individuellt. Mitt
uppdrag är också att se till att sätta rättvisa betyg och se till att de
kunskapskrav som finns för varje betygsnivå efterföljs. Jag skall kunna använda
olika metoder för eleverna att nå målen och jag skall ge varje elev möjlighet
till inflytande över sin egen väg mot dessa mål.
Mitt
uppdrag är INTE att godkänna alla elever. Eller att ge dem det betyg de vill.
Det är att hjälpa dem på vägen fram.
Så det så
Så det så
Ohh, nu läser jag här att du har samma princip som mig som pedagog. Uppgiften är inte att lära ut utan att underlätta inlärningen! Alla vill tyvärr inte lär in och då finns inget jag som pedagog kan göra (mer än att fortsätta försöka få dem att själva vilja!)
SvaraRaderaDet måste vara ett elände att vara lärare i betygstider. Jag har hört från andra att det är samma visa. Vissa föräldrar verkar vara helt blinda för sina barns tillkortakommanden.
SvaraRaderaFör några år sedan sa en kille som då gick i tvåan eller trean att hans föräldrar ville att han skulle byta skola eftersom de inte lyckats lära honom läsa. Den ordalydelsen måste ju ha kommit från hans föräldrar. Killen än nu diagnosticerad som dyslektiker.
Kram och stå på dig!