På
engelska finns det ett mycket underhållande och roligt ordspråk: ”Those who
can; do. Those who can’t; teach.” Visst är det underhållande? Lite sådär
fnissigt, roligt. Underfundigt, sådär.
George
Bernard Shaw skrev det i en av sina berömda dramer. Och herr Shaw – en
brilliant författare, hade därmed skapat bevingade ord. Gott så! Men jag
blir allt som oftast lite sorgsen när jag hör det skämtsamt upprepas. För jag
funderar över hans kollisioner med undervisningen, kontemplerar kring det
smärtsamma faktum att han förmodligen inte uppmuntrats av sina lärare. Och så
blir jag lite ledsen å egna vägar. För jag älskar mitt yrke. Och jag är lärare.
Och jag kan. Väldigt mycket.
Jag
fylls av glädje varje gång någon av mina elever plötsligt har förstått något
som vi kämpat med. När någon av mina elever ser de stora sammanhangen i livet,
när de låter sig förundras över andra människors tankar och ord. När de kan inse
samband och när de inte låter andra skapa deras sanningar, utan med kloka
argument skapar sina egna.
Ni
förstår; att undervisa är så mycket annat egentligen än matriser och
kunskapskrav, prov och kompletteringar, omdömen och nationella prov. Det är den
fantastiska ynnesten att ge någon orden att uttrycka nyanserna i ordmelodierna.
Det är att ge någon makt att finna sanningar som egentligen dolts. Det är att
ge någon verktygen till att gå striderna, kamperna i livet med känslan av att
ha en chans.
Det
är att undervisa! Att visa på Under. Och det är min stora glädje. Allt det andra får jag ta: att
man ser ner på det jag gör, har en massa generella åsikter om det. För jag vet
att det finns de lärare som bara visar under - under värdigheten. Istället för undervisar. Inkompetens känner
inga yrkesgruppsgränser.
Men
jag undervisar. Visar Under. Just för att jag kan.
Roligt att du vände åter. Tycker mycket om dina texter, tack för dem. :)
SvaraRaderaÅhhh - tack LenaLi! Du anar inte hur glad jag blev för din fina kommentar! Tack - igen! <3
RaderaDet är i sanning en konst att undervisa, den ska verkligen inte underskattas. Jag brukade säga till mina vuxna elever att jag inte var där för att lära ut, de var de som var där för att lära in, och att jag skulle göra vad jag kunde för att underlätta deras inlärning.
SvaraRadera