Summa sidvisningar

2015-08-28

Att jo, men ok då

Har funderat mycket på nattens inlägg. Och egentligen inte varit särskilt sugen på det. Egentligen. Men så gjorde jag något dumt: jag snubblade in på en väninnas blogg – och förfasades av ett troll.

Ni vet. De där nättrollen som liksom bara verkar materialiseras ur en tjock gegga någonstans odefinierbart ifrån. Som inte bör matas. Men som jag just nu i kväll inte kunde låta bli. Ty, jag är ju så naiv jag, att jag fortfarande någonstans faktiskt vill tro att ”man vill att någon tar debatten”, att man fortfarande vill ”provocera folk att våga TALA om invandringen/assimilationen/flyktingarna/immigranterna”. Men det vill man inte. Man vill bara att alla skall hålla med. I skitsnacket och smutskastningen.

Därför tänker jag inte ta debatten något mer. Jag har tagit den i dryga tjugo år. Skrikigt högt och tydligt. Vägrat tystna, för det farliga är att hålla tyst. Jag ville aldrig att det skulle råda någon som helst tvekan om var jag stod någonstans, vad jag tyckte. Och säger man inget, håller man med.

Tänker alltså inte ta debatten något mer. Men tänker fortsätta höras. I denna veckans Allas nr 36, kan man läsa om mig. Om man vill. Det var nog bara det jag ville säga. Denna gång.


6 kommentarer:

  1. Ja det är tudelat att "mata", för samtidigt vill jag inte att hen ska stå oemotsagd.
    Å det är skönt med lite uppbackning från andra. Så jag välkomnade din kommentar. När det inte bara blir mina ord.
    Han gör mej så arg! Så vansinnigt arg.
    Kram A

    SvaraRadera
  2. Trollen ja. Svår fråga eftersom det är bättre ju mindre de syns och får näring men å andra sidan måste de sägas emot, diskuteras med. I tidningen är du superbra (fast inte lik dig på fotot).

    SvaraRadera
  3. Jag försökte läsa artikeln på nätet men det gick inte just idag, inte för mig i alla fall.
    Man ska nog inte mata trollen, då blir dom förmodligen än värre.
    Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Jag var in och matade jag med, han är ju bara för blåst. Det han vill är att Asta (och han nämnde även mig) ska säga "Ja, du har rätt", för han är alldeles för snäv i sina tankar för att förstå konceptet att vi faktiskt tycker olika... Jag blir helt förbluffad över hur urbota omedveten han verkar vara om att inga av hans argument varken stämmer eller håller. Det är liksom inte ens någon utmaning att mata honom. Men, jag har full förståelse för att du inte orkar, jag har ju själv varit väldigt förskonad från troll, även när jag del för del gick igenom sds principprogram. Tack för att du påminde mig om tidningen, jag måste skynda mig köpa den!

    SvaraRadera
  5. Sanningen bakom 3 årige Aylans tragedi. Sky News

    Syrian boy drowned because his Father wanted new teeth

    https://www.youtube.com/watch?v=QZUuoaq1MLM#t=52

    3 årige Aylans far härstammade från Damaskus i Syrien. När inbördeskriget bröt ut blev de internflyktingar och hamnade så småningom i Kobane, nära den turkiska gränsen. När staden angreps av IS flydde familjen till Turkiet och fick en fristad i Istanbul. Efter att kurdiska styrkor besegrat IS vid Kobane återvände mamman och barnen till Syrien medan fadern stannade kvar i Turkiet.

    När IS återigen angrep Kobane återförenades familjen i Turkiet. Efter att ha bott på olika platser i Istanbul sökte de sig till ett flyktingläger. Fadern trivdes dock inte i Turkiet och ville lämna landet. För Skynews berättar faderns syster, som är bosatt i Kanada, att det fanns planer på att ta familjen till Kanada. Enligt kanadensiska myndigheter gjordes dock aldrig någon sådan ansökan. Enligt systern berodde det bland annat på att familjen hade svårigheter att få flyktingdokument från FN och utresedokument från de turkiska myndigheterna.

    Fadern hade problem med sina tänder och ansåg sig behöva tandimplantat. Faderns syster i Kanada hade samlat in pengar för detta ändamål. På grund av svårigheter med att föra över en så stor summa pengar, som skulle behövas för tandimplantaten, till Turkiet, så bestämde fadern, faderns syster och faderns pappa att familjen istället skulle ta sig till Europa för att försöka höja sin levnadsstandard och fixa faderns tänder.

    Faderns syster ordnade fram pengar som användes för att betala människosmugglare. Det familjen fick i gengäld var en plats på en överbelamrad båt i dåligt skick. Ingen, inklusive barnen, fick flytvästar av människosmugglarna. Båten gav sig av mitt i natten i dåligt väder. På grund av de höga vågorna drabbades båtens kapten av panik och hoppade överbord efter att ha lämnat över rodret till fadern. Båten kapsjesade kort därefter och fadern försökte, men lyckades inte rädda någon i sin familj. Nu planerar fadern att återvända till Syrien för att begrava familjen där.

    Ovanstående redogörelse är endast ett referat från medier såsom BBC, Skynews, Canadian press mfl. Om det stämmer så avviker den dock delvis ifrån den dramaturgi som förmedlades av svenska medier under gårdagen och skulle kunna anses öppna fler ingångar och perspektiv, än vad många svenska opinionsbildare och makthavare gav uttryck för under gårdagen, till de diskussioner av mer politisk karaktär, som lär följa i efterdyningarna av denna fruktansvärda tragedi.

    SvaraRadera
  6. Oh den har jag ju glömt köpa :-)
    Hoppas så att alla goda krafter orkar fortsätta ropa!

    SvaraRadera