Summa sidvisningar

2016-11-06

Att göra helg i november

Vi är inne i november nu. November 2016. Jag skall snart gå och lägga mig och försöka somna efter en händelserik helg och inför en lika händelserik ny vecka. Sedan torsdag har jag varit ledig – förutom några timmar på fredagen, då jag var inne på jobbet – och jag har verkligen gjort allvar av tanken att INTE jobba för en gångs skull. Som lärare i svenska och i engelska jobbar jag ju förvisso hela tiden; allt jag ser och hör kan omvandlas till en smart/inspirerande/annorlunda lektionslösning. Det kan bli en anpassning för en elev som behöver det eller något annat. Därför krävs det verkligen ett ordentligt beslut att faktiskt inte jobba. Utan bara vara människa.

I helgen har jag varit på restaurang med min familj, köpt alla julklappar och beställt julkort, tränat två gånger på gym, städat och tvättat fönster, strykt dukar och kökshanddukar, tvättat, varit på två powerwalks (en med finaste L och en med bästa A), läst handlingar till möten, varit ute och övningskört med B, lagat mat, haft en spelkväll med L, hjälpt B med matten, varit på kalas hos finaste syster K, tänt ljus på kyrkogården och lyssnat på en konsert i ett vackert kapell. En helg med en massa skratt och fånerier, kärlek, eftertänksamhet, sorg, saknad och gemenskap. En helg här och nu. En helg som människa.

Nästa vecka väntar möten, planeringar av lektioner och utvecklingssamtal och allt annat som hör läraryrket, i kombination med en förtroendevald politikerroll, till. På onsdag skall min fina klass på studieresa till Stockholm. Vi kommer vara borta tills fredag och dagarna är fyllda av en massa spännande studiebesök och vi har också biljetter till ”Fantomen på operan”. Det blir en spännande upplevelse. Och på helgen är det ännu mera kalas, följt av en tidig måndag morgon, då jag skall få gå igenom ett assessment inför en utbildning som jag väldigt gärna vill gå. Det är mycket som händer. I det lilla livet, som är här och nu.

Allt det som händer utanför mig som människa släpper jag med tankarna – bara för denna helg. För det finns en hel del att vara bekymrad inför. Striderna kring Mosul. Valet i USA. Och miljarder av andra, lika brännande frågor. Men jag släpper det. Denna första helg i november.


Människan Monika

1 kommentar: