Summa sidvisningar

2017-12-16

Att stråla dan-före-dan-före-veckan

Ute har det precis slutat snöa blöta snöflingor. Ett förlåtande täcke snö har lagt sig över trädens kala grenar och adventstjärnornas sken i fönstrena skänker världen utanför ett guldaktigt skimmer. Det är lätt att i soffan, med benen upplagda på pallen, känna sig nöjd och tacksam en kväll som denna.

Jag tillåter mig själv att släppa alla tankar på världen utanför och känner att jag just nu – i denna minut – bara kan vara helt trygg, tillfreds och vän med alla och envar. Jag betraktar julgranen, blickar ut över skänken med alla änglar och tomtar och lyssnar till värmefläktens svaga sus. Det är inte alls dumt att vara jag.

Dessa ögonblick är dyrbara i en tid när det finns allför många kända faror att hålla reda på. Borta är oskuldens tid, den tid då man oroade sig för ett par saker som oväxt år och vår herres nåd. När man inte på samma sätt drabbades av det som hände ute i den stora världen som man gör i dag. När det kunde ske omvälvande saker 100 km bort och man kunde gå ett helt liv utan att beröras av det. Vi har det bättre än mänskligheten haft det på länge, men vi har fått betala ett högt pris.

Det är därför som jag värdesätter ögonblick som detta, därför som jag är tacksam för att ha förmågan att fånga dem med ord, ty mycket annars av det som sätts på pränt handlar om det svåra, tunga och mörka. Min L uttryckte det så bra härom veckan: vi diskuterade boken som han hade som ”bänkbok/läsbok” i skolan. Han ville byta ut den och jag ifrågasatte det och tyckte att han gott kunde ta sig igenom boken. På det svarade han: ”Det är inte det att jag inte kan läsa boken – den är bara på ett par hundra sidor och den har inget svårt språk, men den är så olycklig. Bara för att jag är en tonåring och frågade efter en tonårsbok fick jag en bok som handlar om självmordstankar och självskadebeteenden! Varför skulle jag vilja läsa om det? Det pratas det tillräckligt mycket om överallt. När jag läser vill jag bli upplyft och glad. Lycklig”


Jag lyssnade på hans argument och det slog mig att han hade rätt. Böckernas värld var min tillflykt när jag var barn och ungdom – elände fanns det gott om i min verkliga värld och därför behövde jag inte den också i berättelserna. Även om L nu inte har en svart verklighet, så har han den indirekt: i sociala medier, vloggar och bloggar, i spel och i chatforum. Han behöver inte ha den i böckernas och berättelsernas värld också. Så vi bytte bok. Precis som jag denna kväll byter min attityd och syn på världen omkring mig: jag är tillfreds. Och lycklig. Utan oro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar