Summa sidvisningar

2015-06-21

Att lossa bandet

Kanske var det midsommar-Sveriges inmundigande av alkohol som lossade bandet från tungan – kanske var det något annat. Men jag, som gjorde misstaget att öppna ett mail och i bakvattnet av det obehagliga meddelandet där dessutom svara i telefon när ett okänt nummer ringde, fick ta del av en och annan åsikt.

Det som skrevs och sades hade en tydlig avsändare: det var en känd SD:are med anknytning till Halland. Jag tänker inte namnge hen, då jag inte hänger ut folk, men ni skulle veta vem det var.

Och med det sagt vill jag berätta en sak eller två till er som röstar på SD. Jag vill berätta för er om varför jag INTE röstar på SD och om varför jag aldrig skulle kunna göra det. För ni förstår, jag kan se varför ni röstar med dem och jag hör era argument. Låt mig nu berätta om mina argument.

Jag är född i Sverige, är svensk medborgare. Jag älskar mitt land. Jag har arbetat hela mitt liv och därmed betalat skatt här – alltså har jag bidragit till andras välfärd. Jag har inga betalningsanmärkningar, jag amorterar på mitt hus, jag har alltid betalat tv-licensen. Tre gånger har jag fått parkeringsböter som jag har betalt. Utöver det ovan beskrivna har jag bidragit till mitt älskade lands väl och ve genom att arbeta som lärare och kommunpolitiker. Jag har alltså lagt en massa tid på att upprätthålla den demokrati som i längden möjliggjort för ett parti som SD att existera.

Ändå – trots att jag inte legat samhället till last – får jag hot om vad som ska hända med ”sådana” som mig NÄR SD KOMMER TILL MAKTEN – NÄR SD KAN FÅ GENOMFÖRA DET PROGRAM DE VILL!! Nu undrar jag: vad har jag gjort som är så fruktansvärt?? Som är så avskyvärt ”icke-svenskt” att jag skall slås ihjäl?

I mailet talar de om vad agendan är – för mig är det dock inget okänt, men de av mina grannar/bekanta/vänner som kanske röstar på SD, känner nog inte till denna del. De tror att det handlar om ”de andra” – att man skall stoppa ”de andra” – någon som inte är som mig. För SD vill ju bara att vi värnar om det som är svenskt. Att vi tar hand om de flyktingar som redan är här. Det är ju bara det det handlar om, inte sant? NEJ – det ÄR INTE SANT!

Det handlar också om att ”sådana som jag” skall skäras bort som den svulst jag är. Det säger de till mig. Och skäms inte två ögonblick över att tala om vem de är. Så nu är min fråga ut i etern: vad har jag gjort som är så fel? På vilket sätt har jag begått ett brott mot ”svenskheten”? Genom att arbeta och betala skatt? Genom att inte begå brott? Betala tv-licensen?

Till alla er som röstar på SD – hoppas ni anar varför jag inte röstar som ni gör. Jag tror nämligen inte att en människas duglighet ligger i hennes härkomst. Jag tror att det ligger i hennes handlingar och förmågor. Det finns ondska bland de människor som söker sig hit – det finns ondska bland svenskarna. Man blir inte en bättre svensk, och därmed människa, för att man dansar folkdans (vilket jag förvisso kan göra, även om schottis i turer är lite krångligt!) om man samtidigt misshandlar sin fru. Precis som man inte blir en sämre svensk, och därmed människa, för att man på sin fritid tränar ett knattelag i fotboll, samtidigt som man lyssnar på libanesisk musik.


Det är en människas handlingar som räknas. Och du som tar dig tiden att skriva och ringa till mig: din handling är rent åt helvete!  

6 kommentarer:

  1. Fy fan för somligt folk. Det är otäckt tycker jag. Blir så arg över hur de skriver till dig. Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Så bra tolkat vännen. Kramen o hoppas du slipper fler otrevliga samtal o meil. Önskar dej en härlig söndag <3 <3,

    SvaraRadera
  3. äsch min hjärna vill inte producera kloka ord. Kommer ALDRIG att rösta SD!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Fy tusan så vidrigt! SD och de som röstar på dem skrämmer mig mer än något annat någonsin gjort. Jag skickar extra styrka till dig genom cyberrymden, du gör Sverige till ett bättre land!

    SvaraRadera
  5. När jag läser det här känns det nästan som om jag skäms för att vara så svensk som jag är. SD skrämmer helt enkelt skiten ur mig.

    Jag skrev om det en gång: https://lenaikistaminnen.wordpress.com/2015/01/16/svenskar-finns-de-egentligen/ , kom fram till:
    De enda jag har VERKLIGT svårt att känna någon gemensamhet med är faktiskt de nationalistiska Sverigedemokraterna.

    SvaraRadera