Summa sidvisningar

2015-06-11

Att sova

Jag är en människa med mycket låg drift. I alla de fundamentala delarna; äta, dricka och att fortplanta mig. Överlevnadsdriften verkar ha tagit hela dosen av min personligt tilldelade driftsmix, där någonstans i födsloögonblicket. Men det där har vi talat om vid många tillfällen. Och upprepningar känns som att lura mig själv och komma billigt undan.

Så därför vill jag istället tala om ett behov som ingår i överlevnadsdriften: att sova. Det finns inget behov som är större hos mig – förutom att känna mig älskad av dem jag älskar. För bara några år sedan fanns inte ens detta behov. Då sov jag högst fyra timmar per natt – egentligen fyra timmar fram på morgonen, mellan tre och halv sju – men det har ändrats. Radikalt.

Nu värnar jag min sömn. Vårdar den ömt och ger den sex timmar per natt. Och jag skulle vilja ge den mera. Jag tror vår relation behöver det. Sömnen och min. För god sömn spiller liksom av sig i de andra delarna också. I orken, kreativiteten. I tålamodet och argumenterandet.

Och i kväll är jag trött. Klockan är över 23:00. Jag skall upp klockan sex. Då skall jag orka vara kreativ och ha tålamodet att argumentera. Så; god natt!


1 kommentar: