Summa sidvisningar

2012-09-28

Att tacka


Tacka försynen. Guden eller ödet. Det må vara hur det vill med det. För i natt känner jag mig tacksam. Medan jag städade, torkade dörrkarmarna, slog det mig. Att jag är så förbaskat tacksam. Låt mig börja med det uppenbara. Så att det är klart och undanstökat:

Jag är tacksam för att jag är född i detta land, där det finns alla möjligheter till demokrati och människors lika värde. Jag är tacksam för att jag har mat på bordet och någonstans att bo. Jag är tacksam för att jag är frisk. För att jag har mina sinnen i behåll. Tacksam för att vart tionde år har vi en sommar även här på västkusten. Amen.

Sedan till det jag först tänker på när jag funderar kring tacksamhet: mina otroliga, fantastiska pojkar. Benjamin och Leon. Det går inte en dag utan att de fyller mig med stolthet och med tacksamhet. Jag älskar dem in i döden. Så är det bara. Punkt.

För övrigt är jag tacksam över alla fantastiska människor jag har omkring mig: familj, finaste nära vänner och väninnor, arbetskamrater, vördade partikollegor, politikervänner, elever och bekanta. Tack alla för att ni är ni! För att ni varje dag gör det ni gör och är det ni är.

Jag är tacksam över min utbildning, mina fungerande lemmar, mitt snart kompletta sinne. Över att jag kan lyssna till världens musik, över att jag känner till lyckan av att läsa. Över att jag är fri att själv bestämma över mitt förhållning sätt inför det som livet ger mig. Över att jag kan känna dofter och smaker. Över att jag kan dansa och sjunga.

Så tack.

Så en liten sak till. För er som känner sig manade. För er som känner att ni har en åsikt i ämnet, eller något att säg: jag har fått en hemuppgift av min terapeut. Jag måste fråga människor jag känner om deras ärliga uppfattning om mig. För uppenbarligen har jag en litet felaktig bild av mig själv. Jag vet att flera av er läser min blogg. Så orkar ni, och vill, skriv gärna om hur ni uppfattar mig? Sämre sidor, bättre sidor? Ni kan nå mig på FB (meddelande) eller på mail. Tack.

Önskar er en god natt. 

14 kommentarer:

  1. Visst har man alltid något att vara tacksam för. Fast det är en rätt svår balans ibland. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja visst inser man hur mycket man har att vara tacksam för när livet förändras på något sätt eller inte längre är självklart. Man upptäcker också vad som är viktigt för en, riktigt viktigt alltså, i hjärtat viktigt!

    Man känner allt underbart omkring sig och uppskattar det, och livet i sig blir så uppskattat och viktig. Usch jag börjar gråta när jag skriver...men jag vill fortsätta att vara tacksam, uppskatta och njuta och inte känna mig så nära döden som jag gör ibland! Kram

    SvaraRadera
  3. Tittar in till Dig å kollar hur du har det...
    Jag håller på att packa å jag får läsa i kapp sen.
    Kramisar
    Viveka

    SvaraRadera
  4. Oj vad svårt. För även om jag säger vad du tycker och du kanske frågar människor du känner så kanske du inte tror oss. Men försök. Jag försökte själv lite i taget att se mina goda sidor istället för att bara tänka på mina dåliga och steg för steg blev det bättre.
    Här är min uppfattning av dej:

    Djup, Empatisk, Omtänksam, Snäll, Intelligent, Vacker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhh, många tack för dina fina ord om mig.. *ler generat*
      Kram

      Radera
  5. En bra sak det där, att påminna sig om det som är bra i ens liv. Det ger distans och det ger perspektiv! Jag uppfattar dig som en empatisk, humanistisk person, med känsla för rättvisa och med ett stort rättspatos. En vilja att värna för de svaga och de utsatta. Ett stort och varmt hjärta och en stor talang för det skrivna ordet. En förmåga att även få andra att känna och gripas av berättelser. Stark men ändå mjuk, drivande men ändå mild. En komplex person med många sidor som ger andra mycket av sin energi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Tack, många tack för din fina kommentar Freja.. Jag blir överväldigad.. Tack, återigen! Kramar

      Radera
  6. Intelligent, mjuk, kvinnlig, djup, stort hjärta, poetisk, hemlig

    Men också så mycket mer. Du är en av de mest fascinerande skribenter jag läst och människa jag inte har träffat.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj - tack, tack så hemskt mycket.. För att du tog dig tid att skriva, fundera och hjälpa mig. Och för de fina komplimangerna!

      Kramar

      Radera
  7. Vi/alla har mycket att vara tacksamma för i livet! oftast tänker man på det om livet förändras på något sätt eller inte längre är självklart.... att vi har det vi har! hjärtat slår och ångesten och känslorna kryper upp och över en' = reagera inse det du har...

    Mycket är faktiskt underbart omkring dig/oss och vi börjar helt plötsligt uppskatta det!´härligt Monica, fint inlägg som alltid, jag kan inte kommentera dig... mer än att du verkar vara en fin, djupsint, kreativ och tänkande, empatisk person men det skulle vara orättvist då jag aldrig sett dig/pratat med dig! Tror du har 100 sidor till som vi inte ser live... utan endast känner din personlighet via bloggen och FB. kramar din vän Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. *ler* Helt riktigt - man vet lite.. Anar.. Men tusen tack för de vackra orden Eva - och för att du tog dig tid!

      Kramar

      Radera
  8. Ps. Tusen tack för din share på Children's Equal Rights!

    SvaraRadera
  9. Ä r tacksam för att Jag är Jag, att jag kan få säga vad jag vill utan att straffas, hånas eller kritiseras. Att jag ä r frisk til hjärtat och sinnet, att jag har min älskade syster med familj, släkt och vänner, väninnor och kollegor. Att jag har ett hem jag har råd att bo i, en lön varje månad och att jag får det bättre för var månad som går...efter att ha levt på små smulor, levt i 2 samhet men ändock inte såå uppskattar jag att l e v a !!! Jag tycker att Du verkar varm, känlig och stark på en och samma gång. Omtänksam och kärleksfull. En bra kollega och Vän. Uttrycksfull och fundersam, som har såå mycket att bjuda på i skriften och som hela tiden bjuder på sig själv men ändock inte...,Jag tror iallafall att Vi skulle få en trevlig fikastund med mycket skratt fastän vi lever så olika liv. Kram till BästA FINASTE ergo sum fr BÄSTKUSTEN :-) mIA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååhhh, så många vackra ord Mia!! Jag blir helt mållös! Jag tror också att vi hade haft väldigt trevligt tillsammans.. Tack för de vackra orden och fina komplimangerna!

      Många kramar Mia!

      Radera