Summa sidvisningar

2013-05-15

Att äcklas i i-land


Det är mer än 200 år sedan det var krig här. Mer än hundra år sedan det svenska folket, som folk, drabbades av svält. Man kan någonstans säga att vi haft det ganska bra. Om man jämför. Kan till och med tänka mig att vi befunnit oss i det allra översta skiktet av i-länder. Jag VET att det förhåller sig så. Och ändå finns det saker att äcklas över. Även här.



Denna reklam. Får mig att kräkas lite. Att rasa. Äcklas. Men framför allt blir jag vansinnes sorgsen. Nästan lika mycket som jag sörjer rasism. Att sälja en ”unisex” skjorta på detta sätt.. Att flinande sitta på ett företagsmöte, där nästa reklamkampanj läggs upp och kallt kalkylera med att ”javisst, kommer vi få kritik, men j*lar vad vi kommer att håva in pengar” ger mig en fadd smak. Jag skäms. Å deras vägnar. Å modellens vägnar.

För att sälja en unisex skjorta med skjortan knäppt på en manlig modell, samtidigt som en ung, photoshoppad, kvinnlig modell, står på alla fyra med ENBART sagda skjorta på sig, pekar på en unken, obehaglig syn på människors intelligens och en förlegad kvinnosyn.

Modellen säger i en intervju i Aftonbladet att ”andra modeller har gjort mycket värre saker” och att ”jag hade faktiskt trosor på mig som de photoshoppade bort”. Så till henne, Jennifer Åkerman, kan jag bara hälsa: ”Du, att andra gjort värre saker är ingen ursäkt. Det förringar inte ditt eget ansvar. Det finns ALLTID värre saker andra gör: mördar, lemlästar, våldtar. Det var sorgligt gjort. Mycket sorgligt. Och synd. För jag tänker ALDRIG köpa något du gör reklam för någonsin. Och OM du blir en skådespelerska, tänker jag ALDRIG se en enda film du varit med i. Inte för att du bryr dig. Men jag gör”.

Och till American Apparel. Screw you!! Jag tänker ALDRIG handla NÅGOT hos er!! Och jag tänker konstant tala om för folk vad jag anser om er. Från nu och för alltid. Bara så att ni vet. För ju mer jag tänker på det, desto mer äcklas jag. Har ni så dåliga produkter att detta är det enda sättet som finns för att få dem sålda? I så fall är det dags att lägga ner.

200 år utan krig, över 100 år utan svält. Och vi har inte utvecklats trots det. Skämmes.

Sov gott

6 kommentarer:

  1. Jag blir oxå förbannad. Men inte lika arg på modellen.
    Mitt fokus hamnar på företaget. Å på alla män som tycker att det är fräckt. Som skrålar och beter sej. Flinar.
    Detta jävla samhälle. Jag blir äcklad över vad kvinnor anses värda.
    Oxå här.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Helt och hållet! Jennifer kan jag bara beklaga. För hennes beslut. Men det är företaget som äcklar mig. De är de som står för övergreppen. Skamlöst flinande.. Äcklar mig..
      Kram

      Radera
  2. Tråkigt, trist, barnsligt, förlegat, dumt och kladdigt. Det är ju för jävla synd att människor som ska föreställa jobba i en kreativ och nyskapande bransch så gammalmodiga. Jag hörde att fotografen kallade bilden för konst och påmindes om ordspråket "You can paint a turd and call it gold - but it's still shit..."

    SvaraRadera
  3. Ja märkligt hur detta kan gå igenom eller vad jag skall säga. Det krävdes tydligen bara en bild av skjortan på mannen men ett tiotal på samma skjorta på kvinnan och ändå såg man aldrig hur skjortan satt...
    Nog kommer de sorgligt nog sälja skjortorna men förhoppningsvis inte till en enda kvinna och inte till någon mna med förnuft

    SvaraRadera
  4. När jag såg den här reklamen blev jag helt ordlöst. Det är fel på så många plan att jag inte ens vet var jag ska börja! Ett stort etablerat företag som beter sig på det här viset, vart är världen på väg? Vilket samhälle ska min son och min dotter växa upp i? Det här är förnedrande för både män och kvinnor. Kvinnor som så tydligt får veta att de bara är ett objekt, och män som får lära sig att det är bara så här de ska se på kvinnor. Det förminskar män och förnedrar kvinnor!

    SvaraRadera
  5. Vidrigt. Vill inte ta det företagets namn i min mun. Jag kommer ALDRIG att handla av dem.

    SvaraRadera