Summa sidvisningar

2012-08-18

Att helga


Helga vilodagen? Nej, det är inte riktigt det som sysselsatt mina tankar idag. Utan funderingar kring vad vi egentligen helgar. Vad vi egentligen vill göra heligt, hänge oss åt och välsigna? För alla dessa synonymer finns för verbet ”att helga”.

Så vad helgar jag? Mycket och inget, skulle jag vilja säga. Och inget är något man egentligen kan ta på. Ty jag helgar inte materiella ting. Dessa har inte mycket att göra med vem vi är som människa. Vi kan helt enkelt bara ha haft turen att födas in i ett överflöd. Eller turen att födas i ett land som ger möjlighet till att anskaffa allsköns materiell status. Nu lever jag i den oförskämda tryggheten av att äga mitt hus, av att ha en god materiell bas – kanske är det då lätt att orera om att kunna vara utan. Men jag har inte alltid haft det så. Långt ifrån. Så därmed vet jag också att jag förblir samma person oavsett vad jag äger.

Om saker och ting ställs på sin spets helgar jag nog bara mina barn. Tills de är vuxna. Då helgar jag deras eventuella barn. Eller andra utsatta barn. För det är dessa jag skulle kunna hänge mig åt.

Låter det förvirrat, rörigt? Det är det nog..

Sov gott!

6 kommentarer:

  1. Önskar Dig en härlig lördag.
    Kram
    Viveka

    SvaraRadera
  2. Jag helgar omsorgen och kärleken som finns i min familj. Inte mycket annat. Dessutom är jag av naturen väldigt vanvördig och respektlös mot allt vad titlar och pengar och traditioner heter, så det är inte lätt att hitta saker att "böja nacken" för.

    SvaraRadera
  3. Det låter glasklart.

    Men jag är lite kluven till det här med pengar överlag. Vad gäller mig, kläder och saker klarar jag mig med minimala medel. Men jag behöver mina hundar och hästar för att må bra så då behöver jag en viss mängd pengar för att klara dem. Utan dem är jag inte jag.

    SvaraRadera
  4. Ja det beror på vad man lägger in i det där ordet... helga.
    Jag helgar mitt land, allemansrätten, demokratin, kebabpizza, Astrid Lindgren, mitt parti, mina barn, djur, vänner, min blogg... eller bara barnen, precis som du.Beroende på hur man ser på det. Kram å puss

    SvaraRadera
  5. Ja förutom det som hör till mitt yrke och min tro, så är jag lite som Åsa vad gäller samhälleliga högheter. Men kärleken, vilan...

    SvaraRadera
  6. Jag helgar nog oxå barn, alla barn, jag helgar barns rätt till en trygg och mätt uppväxt med obligatorisk skolgång, oavsett var i världen och av vilka föräldrar du föds...

    SvaraRadera