Summa sidvisningar

2013-06-10

Att beskådas


Inte att beskåda. Att själv betrakta. Utan att bli betraktad. Beskådad. Av andra. Med helt andra preferenser. Helt andra ingångar och utgångar. Det är intressant. Lärorikt. För det är ju deras sanning om vem jag är. Som kanske stämmer. Kanske inte. Men den stämmer för dem.

Är inte alls intresserad av hur jag uppfattas av andra. Eller låt mig omformulera: lägger inte någon som helst energi på att få andra att tycka om mig. Känns inte viktigt. Tycker de om mig är det härligt. Tycker de inte om mig – kan jag inte förmå mig att fjäska för att vinna ett gillande. Därmed inte sagt att jag tillåter mig att bete mig som en skitstövel mot andra. Det är inte sådan jag är. Jag funderar bara helt enkelt inte på hur mycket eller vad andra tycker om mig. Men så beskådades jag.

På fest. Bröllop. Mitt i en virvel av en massa människor. Betraktar man andra. Och blir betraktad. Det vet man. Hade tänkt vara mitt bästa jag. Mentalt var det nog så. Jag trivdes. Mådde väl. Var pösande stolt över mina vackra pojkar. En fantastisk fest. Men så undrade jag. Igår. Efter festen. För jag hade betraktat andra. Sett fina klänningar. Hört vackra röster. Skrattat. Hur hade andra hört mig? Sett mig?

En medelålders, hårt blekt, småfet kvinna i en för stor klänning? Rar tant, med vackra söner? Socialt trevlig medelsvensson? Ointressant, tjattrande tråkmåns? Tjaaa, inte vet jag. Men jag funderade faktiskt på det nu i kväll.. På hur jag blev beskådad. I all min prakt. Eller oprakt.

Sov gott

7 kommentarer:

  1. Ja, ibl funderar man på vad folk "ser" när de ser en själv..
    Kram å go'natt..

    SvaraRadera
  2. Låter som en fin helg, och otroligt vackert skrivet till din bror nedan. Och sådär tänker jag också ibland, på hur andra ser mig. Vad andra tror att de vet om mig. Och så inser jag att utsidan oftast kommunicerar det insidan säger. Så länge man låter kroppen ha samma röst som hjärtat. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag blir alltid så oerhört förvånad över hur folk betraktar mig. Men de sista åren har jag fått en större förståelse för hur jag uppfattas och kan använda mina starkare sidor mer effektivt.

    SvaraRadera
  4. Det är nyttigt att ibland få veta hur man uppfattas av andra. Det kan ju hjälpa ens egen utveckling. Men aldrig att någon uppfattar dig så - ALDRIG.

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  5. Säger som Krönikören ja. Du är vacker på så många sätt och vis. Tycker jag.

    Sen, även om det är nyttigt ibland att få reda på hur man uppfattas, så beror det ju också på vad som sägs och hur det sägs. Och vad gäller skönhet/utseende så är ju smaken väldigt olika kan man ju trösta sig med.

    SvaraRadera
  6. Skönt att du inte brukar tänka på hur andra ser dej och anpassa dej efter det. Jag gör tvärtom. Jag är en peoplepleaser som hatar konflikter och det ställer ju till det en hel del. Hoppas jag blir klokare med åren...

    SvaraRadera
  7. Jag tror de såg en fantastiskt stark person som njöt av stunden!

    SvaraRadera