Summa sidvisningar

2013-06-09

Att kliva ur bubblan


Kliva ur bröllopsbubblan. Hänryckningarnastidsbubblan. För det är det denna vecka har handlat om. Lycka. Pirr i magen. Och skräckblandad förtjusning. Kanske inte direkt för mig själv. Men jag är en mycket engagerad åskådare. Och har inget emot att låta andras lycka svepa med mig.

Först var det studentbal. Sedan studenten. Och så det som fullbordade den gyllene treklövern: Brors bröllop. Med finaste A. På vackra Tjörn. I dagarna tre. Många ”vissa dagar” har jag haft nu. Vissa dagar, där allt liksom står förklarat och energierna flödar jämt och balanserat i kosmos. Det är så det har känts. Och hungrig lapar jag i mig dessa dagar. För vissa dagar är vissa dagar. Bland de mer vanliga andra dagar.

Jag höll inget tal till Bror. Det gjorde mamma och Syster I och Syster II galant. Men Bror, om du läser, så skulle jag ha sagt något sådant här:

”Det är konstigt – det här med kärleken och lyckan. Konstigt, för att många liksom inte förstår sig på den när de ser den. De tar inte tillfället i akt och stannar inte upp för att låta sig omsvepas. De har bråttom. Till något annat. Annan. Bort från sig själv.

Sådan har du aldrig varit. Du har inte självupptaget irrat dig vilse bland oväsentligheter. Du har aldrig gjort, tänkt eller agerat för att imponera på andra. Du har alltid varit sann mot dig själv. Och därför har du också haft den fantastiska gåvan att finna kärleken och lyckan.

Du är min lillebror och det kommer du alltid att vara. Men i dagarna har du också blivit en annan vuxen jag kan räkna med. Den insikten kom så plötsligt. Men när jag såg dig se på din A och med kärlek lyfta upp er lille A i din famn, insåg jag att lika mycket som du är min lillebror kan jag också räkna dig till en av mina bästa vänner. Det är stort. För bröder får man. Vänner väljer man.

Jag tvivlar inte på det äkta och sanna i din kärlek till A – inte heller på det äkta och sanna i hennes kärlek till dig. Och i denna värld finns det inte många saker man inte tvivlar på. Därför, käre Bror – och vän – tackar jag dig för den gåva du givit mig idag: en sak, en blick, en kärlek och en lycka som jag aldrig, någonsin behöver tvivla på! Tack.”

Så. Nu kan jag sova. Och omfamna en ny vecka. Sov gott

Min älskade L och jag <3

Och min lika älskade B och jag <3

5 kommentarer:

  1. Vackert. Vackra ord. Vackra bilder. Kram, jag har tänkt på er.
    Hurra för de lyckliga tu om ni läser här. All lycka o all välgång önskar jag er. Kram

    SvaraRadera
  2. Vad snygg du är !!! Ja, bröllop är nå speciellt... :))
    tack rara du för dina kommentarer.. kram.

    SvaraRadera
  3. Du skulle ha hållit talet! Absolut. Nästan så jag skulle vilja planka en del till ett bröllopstal jag ska hålla snart.

    Ni är så fina!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ett så vackert tal! Hoppas att bror läser och känner all kärlek som strålar ut från varje ord!

    SvaraRadera