Summa sidvisningar

2012-07-05

Att äcklas


Åsikter kan äckla mig. Eller kanske inte. Det är nog mera sättet man kommunicerar en åsikt som kan äckla mig. Lite pompöst sådär,. Uppblåst. Som om den man talar med är mindre begåvad eller mindre värd. Görs det omedvetet kan jag fortfarande förlåta – då handlar det mest om egen otillräcklighet och rädsla inför att möta den andra. Görs det medvetet. Då äcklar det mig in i en primitiv ilska.

Fötter äcklar mig. Dessa vackra kroppsdelar som bär upp oss och skall trötta vandra genom livet. Men jag kan inte se det vackra i dem. Svettiga, med hår på tårna, hårda, långa naglar. Spruckna hälar och förhårdnader. Nej, tyvärr. Blir bara äcklad. Pedikyr? Aldrig i livet. Och måla tånaglarna? Bara tanken på det får mig att gnissla tänder.

Tankar kan äckla mig. Tyvärr. Kan fastna i tankeloopar och behålla en bild av en larv som kryper ur ett sår på näthinnan en hel vecka. Kan inte skaka av mig den. Inte släppa den. Den finns där hela tiden och poppar upp i alla tänkbara och otänkbara situationer. Äckliga tankar.

Äckelkänslor. Eller äckelåsikter, äckelfötter och äckeltankar. För känslor är inte äckliga. Kan aldrig vara det. Känslor är viktiga – de berättar något för oss. Gör oss mer empatiska och utvecklar vår intuition. Därför använder jag prefixet äckel ihop med andra substantiv. Som fötter.. Yuk.

Sov gott alla!!

5 kommentarer:

  1. Fötter är äckliga!!! HUvaligen :S Jag vill knappt gå barfota på sommaren...Men man kan ju inte ha strumpor till klänningar, kjolar,shorts eller tights...tyvärr. Jag kan inte se det snygga i fötter. Jag vill inte heller titta på andras fötter! Alltså nu på sommaren har ju många sandaler och sånt på sig ;)

    KRamar!!

    SvaraRadera
  2. Ja, fötter är det nog inte många som tycker om... Men jag äcklas allra mest av inskränkta åsikter och folk som går omkring och propagerar att de inga fördomar har, när de i själva verket är alldeles nedlusade av vidriga åsikter som ofta rör folk och rädslor som de aldrig ens har mött i verkliga livet. Suck!

    SvaraRadera
  3. Äsch fötter är inte alls äckliga! Men man behöver vårda dem lite. Själv har jag svårt att se omålade tånaglar på kvinnor.
    Jag tycker nog om fötter måste jag erkänna, men av min käraste vän H fick jag veta att alla gör inte det, så nu tänker jag mig för lite mer. Jag slänger inte upp mina fötter varsomhelst...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om att bli ompysslad hos fotvård...
    Men för mig att hålla på med andras fötter...usch...
    Ha en fin kväll...
    Kram
    Viveka

    SvaraRadera
  5. Äckelåsikter, där håller jag med. Den där "von oben" attityden som vissa har när de ska förklara nått (som kanske inte ens behöver förklaras), de äcklar mig med!

    SvaraRadera