Summa sidvisningar

2012-10-14

Att lyssna på hösten


Det smattrar någonstans. Mot plåt. Låter som om naturen är lite otålig, lite rastlös. Det rasslar på det platta taket, och de stora fönstren i uterummet bågnar av trycket mot dem. Det luktar regn. Och höst. Den vemodiga formen av höst. Utan de klara färgerna. Utan den höga luften.

Det susar någonstans. I väggarna, I ledningarna. Jag kan inte avgöra. Inte höra någon riktning. Bara ett sus. Av vinden som viner utanför. Det drar från spjället vid den öppna spisen. Till och med denna hösts vindar söker sig små gömställen undan det piskande regnet. Då får det vara så. Inte kan jag jaga ut dem som söker skydd.

Det brusar någonstans. De dimrade spotarna i taket är inget man får gratis. Det mjuka ljuset kostar. Kostar en plats bland andra ljud. Pockar på dyrköpt uppmärksamhet av den som är överkänslig mot ljud. Det brusar lite ursäktande från dem i taket, men jag är inte på något förlåtande humör. Inte när så många ljud söker plats i mitt huvud. Jag släcker ner.

Sitter i de ljuden som är kvar. I ljuset från tv:n och värmeljusen. Försöker samla ihop dagens tankar. Dagens ljud och ljus. Det går sådär. Inte alls. Men jag är här. De mina är där. Och det kommer en ny vår. Alltid.

Sov gott!

8 kommentarer:

  1. Hoppas det våras hos dig snat trots hösten, kram

    SvaraRadera
  2. Ja, den där hösten är bara rolig en liten stund. Kanske dags att boka en liten resa? Kramar

    SvaraRadera
  3. Du har såå fin höstsida kära M, och det stämmer såå bra det där med höstens ljud. Igår regnade det heeela eftermiddagen och det slog på balkongräcket, smattersmattersmatter ;-)
    Hoppas du får en bra måndag med dina elever. Jag har ledigt t.o.m onsdag sedan är det köket igen som gäller.
    Välkommen in till min nya sida, bytt namn på samma gång också ;-) pinkladycookbook.wordpress.com
    Välkommen in i Mitt Rosa Kök, sammam som förut fast lite annorlunda. Kram på Dig på Bästkusten

    SvaraRadera
  4. Det är så sant, våren kommer relativt snart. Man får försöka tänka positivt... Kram <3

    fd justlikeacat

    SvaraRadera
  5. Hoppas du haft en bra dag goa du.
    Kram
    Viveka

    SvaraRadera
  6. Ja, idag är det rugget.... brrr...
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  7. Ja, det kommer en vår, det kommer en ljusning och du kommer stadigt att bli bättre och orka mer om du bara inte försöker stressa fram bättringen. Och ljud.... För ett antal år sedan var mitt dåvarande jobb med i ett forskningsprojekt om blodfetter och stress. I det ingick en läkarundersökning där en av de saker som skulle kollas var hur snabbt pulsen gick ner efter en ansträngning. Jag fick cykla på en motionscykel tills pulsen nådde en viss nivå och sen skulle jag bara sitta på en brits medan sköterskan kollade hur pulsen gick ner. Den gick i lagom takt ner och när den nästan var nere där den skule vara körde en lastbil förbi utanför fönstret. Min puls gick genast upp till en högre nivå än när jag cyklat som mest! Sköterskan blev helt förvirrad, hon hade inte sett det förut, men jag fick bara bekräftat vad jag redan visste, ljud stressar mig massor! Tänk när fläkten på jobbet slår av, då känner jag hur mia axlar sjunker ner från öronen till normal nivå... Dovt brummande elektriskt ljud, det är det värsta!

    SvaraRadera
  8. Hej finaste! Måste läsa igen lite på din blogg, varit borta så mycket och knappt bloggat själv - hinner småläsa lite på FB. Lider också av ljudstress och har blivit m känsligare med åren. Hoppas du tar hand om dig, stor kram

    SvaraRadera