Summa sidvisningar

2013-02-07

Att februarifundera


Jomensåatte. Läget är under kontroll. Faktiskt. Denna underliga sista-vinter-månad. Vädret är det mindre kontroll på. Eller mindre läge på. Ena dagen oroar jag mig för att pojkarnas pollenallergisäsong skall starta redan, andra dagen köper jag ännu ett par termobyxor. Ingen lägeskontroll alls. Någon borde prata med februari. Tycker jag allt.

För ungefär ett år sedan började jag blogga här. Jag lämnade Amelias bloggportal. 264 inlägg har det blivit. 21 195 besökare. Mina två första inlägg här handlade om Martin Luther King. Som betydde mycket för många. Och om skyltar. Som betydde mycket för mig. I dåvarande februari våndades jag mycket. Var i tango-mode. Tango-läge. I nuvarande februari vet jag varför. Jag var i början på min akuta utmattning.

Läget är nu under kontroll. Helt annorlunda än då. Faktiskt. För nu våndas jag inte längre. Jag har gjort mig av med den krypande känslan av att nuet drar förbi mig utan att jag hunnit reagera på det. För hur mycket jag än gjorde då. Hur lite jag än vilade. Missade jag alltid allt. Innan jag avslutat något var jag alltid redan på väg bort. Och för att inte behandla mina pojkar lika vidlyftigt, tog jag av den enda tiden jag hade tillgodo: den tiden jag skulle behövt andas.

Den 28:e februari skall jag börja jobba heltid. Och ju mer jag tänker på det, desto mindre skrämmer mig den tanken. Och bara det är gott nog. Min glädje över att känna att jag kan anta en utmaning är mycket stor. För det betyder två saker: att jag ens kan se något som en positiv utmaning och inte en plikt och det faktum att jag unnar mig själv den glädjen som kommer av att man kanske faktiskt kan klara av en utmaning. Det är stort.

Nu skall jag bara se till att bli frisk från min bronkit också, så jag kan fortsätta träna. Sedan är jag väldigt nöjd med nuvarande februari.

Sov gott!

10 kommentarer:

  1. Två tankar slår mej. Båda lika starka.
    Vad HÄRLIGT för dej, att du känner så, för du behövs. Du är inte vilken dussinlärare som helst. Det vet du.
    Å den andra insikten... tyngre... hur långt därifrån jag är.
    Ikväll tycker jag faktiskt lite synd om mej. Att tanden... eller hålet... ska göra så jäkla ont och säkert är infekterat och att pengakrisen kommer bli akut. För att någon inte gjort det den ska.
    Och att jag liksom blir hindra i att ta hand om mitt inre pga detta.
    Skit med.
    Men... lika starkt... lycklig för dej. Krya på dej i luftrören nu med.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ser ut som en positiv utveckling. :-)

    Nu börjar helgen, så TREVLIG HELG!!! :-D

    SvaraRadera
  3. Härligt att du mår bra och ser dina omständigheter för just vad de är. Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Vet du ...jag är så glad att du mår bra och jag är ännu gladare att jag har fått den stora äran att upptäcka dej, du skriver så himla bra. fortsätt friska på dej och ... Fortsätt Att skriva ... pokonis¨A

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att det går framåt för dig !!
    Kram..

    SvaraRadera
  6. Skön läsning, att allt går åt rätt håll.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Härligt att du känner dig redo att jobba fullt, det gör inte jag.Vet inte hur jag ska få ork till att själv ta hand om patieter! Önskar dig en skön helg, kram

    SvaraRadera
  8. Wow! vilka goda nyheter! Vad glad jag blir att läsa det där! Glöm inte att fortsätta lyssna på dej själv bara när du börjar jobba så du inte blir utmattad igen.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att orken är tillbaka! Och ja såna som du behövs i skolans värld. Verkligen. Kram!

    SvaraRadera
  10. Så härligt att höra att du känner dig trygg i att börja jobba heltid, det finns en väg ur utmattning och för mig innebar det att min redan tidigare ganska tydliga självinsikt blev ännu mer utmejslad. Hoppas det är likadant för dig!

    SvaraRadera