Summa sidvisningar

2014-11-22

Att börja sluta

Ett par ord på ett papper en eftermiddag i november. Och jag som trodde jag hade allt under kontroll. Jag trodde att jag var beredd på alla scenarier och att jag var färdig med alla vad, om och hur. Men det var jag inte.
En vild våg av otämjt raseri föll över mig där och då. Ett spottande, oresonligt urtidshat. Utan logik eller inte på något sätt i proportion. Min absolut första insikt var att trycka undan det. Ignorera det och nöta bort det. För det är så vuxna, balanserade människor gör. Men jag kunde inte.
Så bestämde jag mig för att rasa. Högt, där ingen hörde, skulle jag skrika ut det som bubblade ur varenda por i min kropp. En gång för alla skulle jag få ut all kladdig galla, släppa varenda inlärd artighet och bara skrika. För jag var tvungen.
Inför ett mullrande västerhav stod jag så och hytte med näven. Jag spottade världen i ansiktet och ur mina ögon lågade föraktet. Jag svor. Uttalade förbannelser och kommenderade helvetets portar öppna. Jag kunde inget annat. För utan reningen hade jag skrumpnat ihop. Till ett ingenting.

När jag var tillbaka på jobbet igen, var jag lugn. Utan ilska accepterade jag början till slutet. Men. Bara så att ni vet. Jag tänker aldrig gå med blicken sänkt. Det kan ni aldrig få mig till!

1 kommentar:

  1. Skönt att få ur sig allt! Jag kan bli så rosenrasande arg på ignoranta och trångsynta människor att jag bara måste hålla dem ifrån mig. Jag har till exempel slutat att ta någon diskussion på mina facebookstatusar. De rasistiska och hatiska kommentarerna tar jag bara bort, direkt. Nu senast när jag delade om kommuners ansvar för EU-medborgare så var det direkt någon som sa att det var en polisiär fråga inget annat. Så korkat att jag blir matt. Vad menar hen att polisen ska göra? Vi har fri rörlighet inom EU och det är inte olagligt att tigga. Jag gissar att hen VILL att det ska vara polisiär, eftersom hen är fullständigt oempatiskt, men en idiotisk kommentar var det i alla fall. Men istället för att skriva det här, och hamna i en evighetslång diskussion som bara raderade jag kommentaren. Vill hen driva den frågan får hen göra det på sin egen status, min ska vara fri från sånt!

    Och nu använde jag din sida istället för havet åt att få ur mig allt, sorry...

    SvaraRadera