Summa sidvisningar

2014-11-30

Att recensera "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" av Katarina Bivald


Så var det återigen dags att ge sig ut på Bloggdala torg och vid brunnen diskutera den senaste bok vi läst. Jag har med mig varm, nyblandad choklad. Med grädde. Och min fårskinnsfäll att sitta på. För i Bloggdala är det alltid minusgrader lagom till första advent. Och lite snö – för att få vårt torg att glittra i kapp med de stjärnorna som lyser i våra respektive fönster.
Denna gång har vi läst ”Läsarna i Broken Wheel rekommenderar” skriven av den svenska författarinnan Katarina Bivald. Det är hennes debutbok, utgiven 2013. Och jag tycker att den är. Helt ok. Det måste den vara, då jag faktiskt läste den i ett svep.
Boken handlar om alldagliga 28-åriga Sara som just förlorat sitt arbete i en bokhandel. Hon älskar böcker, böckernas värld, och världen omkring henne lämnar hon åt andra att själsligt befolka. Hon flyr in i sina böcker. Och så ger hon sig ut på en resa. Till Broken Wheel i Iowa. För att slutligen träffa sin brevvän Amy. Nu när hon ändå är arbetslös. Men så visare det sig att 65-åriga Amy dött. Och invånarna i Broken Wheel får ta hand om den vilsna Sara.
Som alltid, i sådana här småputtrigt söta, feelgood-böcker, befolkas naturligtvis den lilla staden av en del original. Alla med hjärtat på rätta stället och med en intressant historia. Och så finns det naturligtvis en ovillig ”förste man”. Han, som man med en gång förstår, kommer att falla för bokens ”hjältinna”. Sara startar nämligen en ovanlig bokhandel, med Amys böcker, för att genom att ”hitta den perfekta boken för var och en av stans invånare”, återgälda lite av den vänligheten invånarna visat henne.
Så inser Sara, och hennes nya vänner, att hennes turistvisa snart kommer att gå ut och hon måste snart åka tillbaka till Sverige. Alltså utarbetar invånarna en finurlig plan.
Boken är fylld av bokreferenser och som en boknörd drar man med jämna mellanrum på munnen. Sättet Sara diskuterar olika böcker med Amy i deras brevväxling, innan hon åker till USA, roar ibland. Andra saker i boken är inte lika bra. Alla karaktärer känns inte lika trovärdiga, eller ens nödvändiga för bokens handling och boken spretar. Men. Jag läste den i ett svep som sagt. Och jag tänkte många gånger på filmen ”Alla talar om Grace” med Julia Roberts.

Precis som boken är filmen en mysig bagatell - något som man ler lite med, blir lite rörd av och sedan glömmer. Ni kan absolut läsa ”Läsarna i Broken Wheels rekommenderar” och ni kommer inte att komma ihåg den.

2 kommentarer:

  1. Ganska lika uppfattning, men du är snällare än mig... Jag fick inget engagemang för någon i boken, förstod inte relationerna, tyckte inte Saras karaktär utvecklades trovärdigt, och var dessutom kritisk mot en del av litteraturreferenserna, så sur är jag! Men bokhandeln, den skulle jag gärna förestå!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi verkar tycka väldigt likt den här gången. Det känns som om boken, historien, hade ett potential som författaren inte riktigt rådde i land med. Har svårt att förstå hur den kunnat bli så hyllad, men det är ofta så för mej... de där riktigt populära böckerna når inte mej.
    Kram å tack för senast/ A

    SvaraRadera