Summa sidvisningar

2014-02-09

Att dubbla utmaningar

En lördagskväll – dubbla utmaningar. Och jag börjar med att berätta om en bok som gör mig glad: Slavenka Drakulic bok ”Hur vi lyckades överleva kommunismen med ett leende på läpparna”. Det är en bok som handlar precis om det titeln uppger, hur man, som kvinna, överlevde allt det som kommunismen förde med sig: långa köer, varubrist och förbud.

Drakulic skriver om kvinnor från olika länder i Östeuropa. Hon intervjuar dem och berättelserna som ljuder i boken är knivskarpt galghumoristiska och intelligenta. Jag blir glad av att läsa den – och fylld av ödmjukhet inför allt vi människor, kvinnor, faktiskt kan åstadkomma. Läs och le!



Dag 05 – En bok som gör dig glad

En annan utmaning som finns på nätet är en utmaning om fem:
Dag 1: Lista fem udda skills du aldrig trodde att du skulle skaffa dig.
Dag 2: Lista fem fysiska attribut du alltid faller för hos en tänkbar partner.
Dag 3: Visa fem foton du först tyckte var misslyckade men som du sedan börjat gilla ändå.
Dag 4: Berätta om fem tillfällen i livet då du varit riktigt illa ute men klarat dig oskadd.
Dag 5: Avslöja fem fördomar eller klargör fem åsikter du annars inte är så öppen med.

Så det kör jag också i kväll. Fem udda skills jag aldrig trodde att jag skulle skaffa mig? Hur svårt som helst!! Men nåja, ett försök då:

1. Jag kan, som en rätt stel snart 42-åring, lägga benen bakom nacken. Hmm. Inte särskilt hjälpfullt i någon upptänkbar situation, men ändå.
2. Jag kan en mycket stor mängd med dikter utantill. Hur många verser som helst. På en mängd olika språk. Och jag gillar att recitera dem i duschen.
3. Jag är en jävel på att köra bil på halt underlag. Kan slänga på snökedjor och byta däck i flygande fläng.
4. Jag kan läsa din lycka i kaffesumpen. DET är ett uppskattat partytrick. Bara det att då blir jag alltid fast vid ett bord och ALLA vill veta.. Hela kvällen.
5. Jag kan skriva. Det visste jag inte innan. Jag har alltid varit en verbal person – den som varit duktig på att tala. Men. Jag kan tydligen skriva också. Yaaay.


1 kommentar:

  1. Det låter som en riktigt gladbok! Och dina skills, fantastiska! Jag har tydligen stark medial förmåga enligt sådana som kan sånt, men jag behöver vara så avslappnad för att det ska funka att det aldrig blivit nått bra partytrick av det...

    SvaraRadera