Summa sidvisningar

2014-02-02

Att ta ställning

Man är en hycklare. Eventuellt. Har jag förstått. För saker och ting skall inte bara vara enkla. Rättfram och endimensionella. Uppenbarligen. För då utgör de någon slags fara i all sin enkelhet. Som om man vill omöjliggöra alla vackra tankar genom att inte låta dem vara bara det de är.

10i1rörelsen har fått en egen sida på Facebook. Man kan googla den och hitta den. Jag är envåldsadministratören. Den ensamma härskaren över det som publiceras och det som inte publiceras. Av den enkla anledningen att det var jag som startade rörelsen som svar på hot, hat och exkluderande av mänskligheten. Men detta har ni läst nog om i denna blogg. Jag vill akta mig från att skriva er på näsan.

10i1 har också hamnat i sitt första dilemma som rörelse. Eller skaparen – jag – har hamnat i ett första dilemma. En man, X, kontaktade mig i veckan. Och sa att han vill delta på fredagens samling. Men att han ville ha med en skylt: ”Oföddas rätt till lika värde”. X är inte obekant för mig. Inte heller hans radikala och aggressiva motstånd mot aborter. En man som i vuxen ålder konverterat till katolisismen. Den med den mest fundamentalistiska formen av katolisism. Och han anser att foster också är människor. Med rätt till lika värde.

Jag hälsade honom välkommen att delta, men förklarade att mitt polistillstånd till att hålla dessa samlingar, inte innehöll rätten till att bära med sig skyltar. Att det kunde innebära att jag inte skulle få hålla de resterande samlingarna. Men att beslutet naturligtvis var hans. Han frågade mig då varför jag skulle ge upp kampen så lätt, och jag förklarade att det jag höll på med inte var en kamp. Det var en reaktion mot negativa stämningar. Mitt svar till hot och hat och min gest FÖR det faktum att vi alla behövs. En kärleksfull samling.

X var närvarande i fredags. Utan skylt. Men efter samlingen krävde han ett svar av mig. Vad kände jag om de oföddas rätt? För inte med ett ord hade jag nämnt dem i mitt tal till människorna. Var jag en hycklare? Jag stannade upp. Vände mig mot honom och svarade att jag ännu inte tagit ställning i den frågan. Att jag inte kunde ta ställning i en sådan stor fråga utan att läsa in mig på den. Utan att betrakta den ifrån alla håll. Och därför visste jag inte än. Dessutom har jag själv gjort en abort. Gav det mig då rätt att tycka något i denna fråga enligt hans sätt att se? Han sa att alla kan göra misstag, men att gud är stor och förlåter. Då sa jag att jag inget ångrat, och därför inte bett gud om någon förlåtelse. Vi kom inte fram till något mer. Mera än att jag förmodligen var en hycklare.

Idag hade X med en kort insändare i lokaltidningen där har klargjorde sin ställning och också talade om vad han hade velat göra på samlingen. X – tack för att du respekterade mitt budskap så pass mycket att du inte hade med dig en skylt. Tack för att du ville dela de tio minuterna med oss som deltog kring budskapet att ”alla behövs – tillsammans är vi fler”. Då får det kosta det faktum att jag är en hycklare. Eventuellt.




6 kommentarer:

  1. Jag är heller ingen mördare. För det är så han helst skulle vilja benämna mig tror jag. Jag är dessutom ateist så jag svarar inte mot någon gud över huvud taget. Däremot älskar jag människor. Alla. För det som vi alla föds med och som ingen kan ta ifrån oss, människovärdet. Betyder inte att jag älskar denne man, men jag respekterar hans åsikt, så länge han accepterar min demokratiska rätt att inte behöva lyssna på honom proklamerandes densamma. Aborter har skett i alla tider och kommer alltid att ske. Stickor, galgar, dekokter mm, därför att det finns många tillfällen då en graviditet ej är önskvärd. Den dag då kvinnor har samma rättigheter, möjligheter och självklara värde som en man har, från födseln, den dagen tror jag att aborter kommer att minska. Han borde bli feminist i stället om han verkligen vill rädda de ofödda. Kvinnor dör när aborter är olagligt, men deras livet värnar alltför få om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din långa kommentar! Och tusen tack för att du tar tid ur ditt liv till att läsa min blogg.

      Du har naturligtvis helt rätt - du klär mina tankar i ord och jag bekänner mig inte heller till någon gud eller religion, så jag svarar inte heller mot någon. Och så är det - att man inte älskar alla. Men vid ömsesidig respekt, kan man respektera hans rätt till åsikt.

      Kram

      Radera
  2. Jag är heller ingen mördare. För det är så han helst skulle vilja benämna mig tror jag. Jag är dessutom ateist så jag svarar inte mot någon gud över huvud taget. Däremot älskar jag människor. Alla. För det som vi alla föds med och som ingen kan ta ifrån oss, människovärdet. Betyder inte att jag älskar denne man, men jag respekterar hans åsikt, så länge han accepterar min demokratiska rätt att inte behöva lyssna på honom proklamerandes densamma. Aborter har skett i alla tider och kommer alltid att ske. Stickor, galgar, dekokter mm, därför att det finns många tillfällen då en graviditet ej är önskvärd. Den dag då kvinnor har samma rättigheter, möjligheter och självklara värde som en man har, från födseln, den dagen tror jag att aborter kommer att minska. Han borde bli feminist i stället om han verkligen vill rädda de ofödda. Kvinnor dör när aborter är olagligt, men deras livet värnar alltför få om.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du är stark och att du gör rätt. Du är ingen hyckaler. 10i1 ska välkomna alla, vara en hamn, en trygghet, ge värme. Med plakat och påståenden kommer några att skrämmas bort, inte känna sig hemma, tycka att de inte hör dit. Det motverkar det jag tänker mig är ditt syfte. Var och en som står där har sin egen agenda, sin egen anledning att vara där, men alla är där för att de vill visa att det finns värme, kärlek och godhet i en värld som annars ofta framstår som kall och hatisk.

    Den här gången var det de ofödda barnen du skulle stå upp för. I morgon kommer någon och vill att du står upp för kvinnor so riskerar att dö av sin graviditet. Därefter kommer någon och kräver att just du ska vara den som bär en helt annan fråga. Det är inte syftet med 10i1. De kan driva sina frågor på andra ställen, det här är raka motsatsen till agitation/predikan/politisering/missionering. Det här är närhet, öppenhet, välkomnande av ALLA, oavsett bakgrund och åsikt!

    Du gör en fantastiskt fin insats och är allt annat än en hycklare!

    SvaraRadera
  4. Jag är också med i din rörelse. Ja det var en svår frågeställning du har. Om man är en hycklare. Är jag en troende trots att jag svär trots att det står i bibeln att man inte ska det? Svåra frågor det där.

    Nej, att ta ställning i abortfrågan gör jag inte. Jag tar ställning till att det är varje individs ansvar att själv bestämma vad som är rätt eller fel för dem. Nej abortfrågan kommer jag aldrig att debattera i. Lite jobbigt att få en sådan fråga dock. Jag hade blivit helt chockad och ställd.

    Stor Kram på dej!

    SvaraRadera