Summa sidvisningar

2012-12-06

Att bjuda och bjudas


Fest. Fika. Sammankomst. Trevligt så. Både att bli bortbjuden och att själv bjuda. Både pojkarna och jag tycker om när huset fylls av människor vi tycker om. Att ha ett gästrum som alltid står varmt och inbjudande för gäster att ta i besittning var mycket viktigt när vi köpte huset. Att få övernattningsgäster skall inte vara ett extra besvär, där man släpar ut madrasser, panikbäddar och klämmer in folk mellan datorbord och element. Åtminstone inte i min önskevärld.

Så. Så fick jag möjligheten att köpa ett hus stort nog att avvara ett rum till ett konstant gästrum. Inget arbetsrum. Inget extra tv-rum, strykrum eller annat. Ett rent gästrum. Med färdigbäddad ren dubbelsäng. En tom byrå. Två tomma garderober att hänga upp kläder i. Rena handdukar och en egen morgonrock. Fårskinnstofflor och extra filt. Väntar bara på gäster. Och jag stressar aldrig över det här med övernattningsgäster. Om inte om hade funnits.

Ty en sak har jag förstått, genom att jag umgås med människor ifrån vitt skilda kulturer och länder, att det här med maten aldrig är lätt. Aldrig självklart hur man gör. Eller vad man förväntar sig. Låt mig förklara. I den traditionen jag är uppvuxen är det så att åker du iväg som gäst, oavsett till vem, tar du aldrig med dig mat eller dricka. Det är lite som att förolämpa värdparet, med att påvisa att man inte tror att de kan ha något värt att bjuda på. Man kan ta med sig något sött – typ choklad – men det är allt. Man äter det man blir bjuden. Punkt.

Med andra ord, är man lite allergisk, hoppar man helt enkelt över det man inte tål att äta. Är man vegetarian, likaså. Kanske tar värdparet hänsyn till om man har allvarligare sjukdomar eller allvarliga allergier, men det är inte helt säkert att de tar hänsyn till religiösa anledningar till att inte äta ditten eller datten. Man tar seden dit man kommer. Helt enkelt.

På detta sätt har jag vuxit upp. Och så verkar det fungera i de flesta kulturer. Man avböjer lite diskret den maträtten man inte tål, men äter av det andra. Men. Det finns också det andra sättet. Att man utgår ifrån att folk skall ta hänsyn till ALLAs olika syn på mat. Dels skall man ha kollat upp olika allergier, olika grader på graviditeter, olika matkulturer: laktovegetarian, vegetarian, stenåldersföda, LCHF, och olagad föda. Olika religioner; kosher, halal, hindu och annat. Jösses! Dessutom skall man som gäst ha rätt att bli förnärmad om värdparet har missat något. Har jag märkt. Och nu undrar jag. Hur skall det vara egentligen?

Jag brukar alltid fråga. Både mina gäster. Och de jag skall besöka. För oavsett om jag bjuder eller blir bjuden är det uppenbarligen oerhört viktigt med ärlig kommunikation!

Sov gott!

7 kommentarer:

  1. idag är det likabra att fråga, även en extra gång så att ingen tar illa upp eller det blir pannkaka.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker som du, vill ha ett gästrum i nästa lägenhet som står redo att användas. Kanske måste jag ha skrivbord/jobb där inne också, men när jag flyttar till hur en vacker dag så ska det vara ett ordentligt gästrum för folk att komma till! Själv är jag inte allergisk, så jag brukar alltid smaka på så gott som all mat som bjuds, även om det kanske inte är något jag skulle ha lagat till själv.
    Sv: Blir tyvärr inget stopp på bästkusten den här sverigeresan, ska tillbringa mest tid i Kalmar med familjen. Men nästa gång så blir det nog en längre resa och ett stopp på västkusten också :-) Kram

    SvaraRadera
  3. Har i princip ett gästrum som bara är gästrum, förutom att det är vårt "bibliotek" också. Men skulle gärna ha ett rum så som du!
    När de gäller de allra närmaste vännerna kan ajg nog ibland fråga om vi skall ta med något. Men vi står varandra så jättenära att det inte riktigt räknas.
    Jag skulle ta hänsyn till vegetarianer, laktosintollerans och glutenintollerans, inte så att allt skulle vara fritt från vad det nu kan vara. men för mig är det viktigt att jag vet att alla har chans att bli mätta.
    Jag skulle inte kunna bjuda på en biff med en futtig sallad till en vegetarian. Som då skulle få äta lite gröna blad.
    Samtidigt skulle jag inte laga en massa extra mat, är någon kinkig får de väl strunta i att äta. man kan inte alltid laga köttfärssås och spagetti till barn exempelvis.
    Skulle inte ta med mig mat, bröd, dryck om det inte är en knytis jag är inbjuden till.
    Ha en bra helg! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tar hänsyn till intoleranser såsom laktos o gluten för det kan man inte rå för men det egna påhittade födoavvikandet får man anpassa själv. Typ vegeterian, LCHF mm. Jag har aldrig varit inblandad i nån annan kultur så jag har inte behövt anpassa mig ef det. De jag umgicks med var muslimer men de åt fläskkött iaf osv.
    Ha en skön helg !!

    SvaraRadera
  5. Hm, jag vet inte vad jag har för inställning till detta... Folk kommer ju HEM till oss. Inte till ett hotell. Jag tar gärna hand om gäster, men som en del av familjen, inte som någon som det måste fixas extra för. Jag hoppas det är nog gästvänligt. De flesta verkar känna sig väldigt bekväma hos oss i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Det här inlägget påminner mig om en deltagare på en av våra utbildningar. Eftersom vi ibland håller till på konferensanläggningar vill vi att deltagarna berättar om det är något de inte tål så vi kan säkerställa att det finns mat som passar dem. Men en deltagare meddelade att hen bara åt viktväktarmat... Nej, så långt sträcker sig inte vårt ansvar, faktiskt!

    SvaraRadera