Summa sidvisningar

2012-12-30

Att matcha


Så underligt. Förunderligt. Och kanske lite sorglig. Detta med att tro att det har en djupare mening med att ett år tar slut för att övergå i ett annat. Så underligt. Ty allas våra år slutar på olika tider. Mitt slutar om x antal timmar, medan mina, genetiskt sammanbundna med mig, kusiners år, slutar en helt annan tid. Där. Där borta i Australien.

Och återigen andra människor. Lika många som vi någonsin är, räknar år och tid på ett helt annat sätt. Kanske i månvarv, skördetid, tid för jakt, tid för ro, tid för annat. Förunderligt.

Så att 2012 sjunger på sin sista vers har föga betydelse. Egentligen. Att året huttrande hukar för regnet som sköljer bort snön skall kanske inte fästas så stor tanke vid. Att hon, när hon försvinner runt tidens krök där borta, skall släpa med sig slasket från det gångna självet, är inte att lita på. Det är ingen idé att vänta på hennes syster som visar sig om drygt ett dygn. Hon blir lika trött, lika nött om klänningslivet, som systrarna innan henne. Nej, för den arma människan vi är hjälper ett nytt år varken mer eller mindre.

För hur många gånger systern ler, är det vi som styr. Hur många svåra beslut som dras ut på är det också vi som styr. Hur mycket vi skrattar eller gråter. Är det också vi som, till stora delar, styr. Om vi skall ändra vår situation, är det vi som styr. Systern 2013 kan inte göra det åt oss. Hur mycket vi älskar dem vi kan älska styr vi också över. Var vi lägger den kraft och styrka vi har, bestämmer vi själva. Orken kan var olika, kraften kanske försvagad, men prioriteringarna styr vi. I det stora hela.

Och i de sista skälvande andetagen. Innan 2012 helt ger upp hoppet om ett mera spännande själv, tänker jag avslöja min hemlighet. Mitt förhållande till den kommande systern: Matcha. Jag tänker matcha. Nästa liv.

Inte längre kommer prioriteringarna handla om att enbart förenkla livet för andra. Om att läsa av deras behov och forma handlingarna efter dem. Att ligga steget före och jämna ut gupp och krackeleringar i vägen. Om att matcha självet mot andra. Den nya, fräscha uppdaterade syster 2013 skall innehålla mera av att jag skall låta andra matcha mig. Mina behov. Önskemål. Lycka. Skratt. Humor. Sorg och gråt. Ty matchar man väl blir man också sitt bästa jag. Matchar jag väl blir 2013 bättre. Än 2012. Oavsett hur svårt det blir.

För innerst inne verkar det vara så. Att inget annat är att räkna med. Än det jag ser i spegeln varje dag. För det är det enda jag kan ge mig på att styra i den riktning jag vill. Inget annat. Faktiskt. Så jag skall matcha. Mot mig. Sluta matcha så förtvivlat mot andra. Äntligen.



Sov gott!

10 kommentarer:

  1. Där fick vi nåt att fundera på ... Häftigt!

    SvaraRadera
  2. Du är så väldigt klok. Precis som vanligt. Å banne mej om du inte blivit klokare detta år :)
    Samtidigt ger sådana tankar mej lätt ångest. Jag som styr? Jo jag vet.
    Men när man inte orkar el kan?
    Förstår du hur jag menar? Att ödet styr, som en stor faderlig hand, det känns mindre... kravfyllt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår precis. Och vet du vad? ALLT kan vi inte styra. ALLS. Och i perioder kan vi föga påverka det som händer oss och runtomkring. Ibland kan vi bara styra små, små saker. Som vinklingen av ett leende, som hur djupt vi vågar andas. Men då får det vara bra så. För då är det bara det vi mäktar med. Just då.

      Kramar

      Radera
  3. Tycker det låter som om du har en bra plan!!
    Jag tränade inte för hårt jag lovar. Kram

    SvaraRadera
  4. Du är unik - glöm aldrig det.
    Helt klart ska du satsa på dig själv i första rummet, det kommer att röcka och bli över till andra också.
    Ett gott nytt år önskar jag dig.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bra plan - och tackar för de fortsatta bloggarna. De är för egen skull, men vi andra läser ju gärna också... Gott nytt matchande år.

    SvaraRadera
  6. Sant. Det enda man kan lita på till 100 % är ju sig själv. Klokt, och kommentarer är överflödiga. =) Kramar.

    SvaraRadera
  7. Hoppas du får en härlig kväll. Önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År, Kram

    SvaraRadera
  8. Du är underbar!

    Jag älskar den där bilden på dej!

    SvaraRadera