Summa sidvisningar

2012-12-28

Att producera


- Så vad har du gjort idag? Vad har du pysslat med? Producerat? Vad har du sysselsatt dig med?

- Jag gick upp, tvättade mig och klädde på mig mysbyxor. Gick ner och drack en kopp kaffe med mjölk i och åt en solrosfrömacka med makrill på. Borstade tänderna. Läste dagens tidning. Plockade undan, plockade ner tvätt, lade in en ny maskin. Gick upp igen, bäddade sängar, lade in kläder. Dammsög hela huset. Dammtorkade. Våttorkade i kök och tvättstuga. Tog fram köttfärs till tining. Skar grönsaker till den sena lunchen. Slängde ut en blomma. Vattnade de andra. Dammade av alla snirklar och vrår på min enorma ljusstake. Åt. Hängde tvätt. Bytte kläder sminkade och kammade mig. Gick över till grannen med dagens tidning. Körde till sta’n. Handlade. Köpte nya svarta strumpor till mig. Chips till killarnas fredagsmys. Körde hem och bytte om. Tränade. En timme på motionscykeln och en halvtimme med B och PS3:s move Let’s Dance 4. Duschade. Tillbaka till mysbyxorna. Läste saga för L. Åt två skumtomtar och sex bitar choklad. Drack en liter Godmorgon juice. Den med apelsin/blodgrapesmak. Nu skriver jag.

Men medan jag gjorde allt detta funderade jag. I huvudet ljöd en svårfångad melodi. Jag funderade över det här med tur/otur. Det här med att nyttja/utnyttja. Varför vi människor ständigt brottas med vår sorgliga oförmåga att vara goda vid oss själva? Och genom vår oförmåga spelar vi helt andra aktörer i händerna och låter dem slå mynt av vår känsla av otillräcklighet. Den enes död – den andres bröd. Mata eller bli matad.

Kanske var det här, i denna tanke, jag var mest produktiv i dag? För vet du? Trots alla faktiska saker jag gör varje dag, pågår ett mycket mera spännande liv inom mig. Ett liv av samtal och funderingar. Av lösningar och insnärjningar. Men om det vet du inget. För du ser bara det jag gör på ytan. Det är bara det du räknar. Det andra vill du inte ens nudda vid.

Sov gott.

4 kommentarer:

  1. Min man och jag satt uppe väldigt länge i går natt och pratade just om sådana här saker.
    Han är väldigt djup och nästan trasslar in sig i grubblerier ang just detta.
    Nu vill jag önska dig ett jätte fint nyår vännen.
    Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
  2. Spännande tankar. Att mäta i faktiskt fysiskt arbete el inte.. Jag tar alldeles för lite tid till att bara tänka. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, hur otroligt mycket jobbar man inte inombords varje dag. Inte konstigt att jag är helt slut när kvällen kommer. Men som du säger kan man inte mäta detta och ingen vill heller veta. Ett riktigt Gott Slut och ett Gott Nytt År önskar jag dig. Kram

    SvaraRadera
  4. Det där spännande livet inom dig bör du kanske berätta om för någon.
    Kram

    SvaraRadera