Summa sidvisningar

2012-12-25

Att göra bokslut


JANUARI
Hade varit en snölös jul. Vi firade nyår med finaste Å och hennes familj. Iskall natt där vi huttrande såg på fyrverkerierna. Många skratt och god mat. Sex vuxna och sju barn.
B fyller 12 år. Födelsedagspresentjakt – efter den perfekta dirtbikecykeln pågår under hela månaden.
Jag går på ännu en läkarundersökning. Har blött sedan i oktober. Börjar bli trött. Går på första mammografin.
Livet går i 120. Arbete, politiken, killarnas fritidsaktiviteter… Jag träffar Asta för första gången den 24:e.

FEBRUARI
Får återkommande migränanfall. Tillsammans med fortsatta blödningar och enorm trötthet. Min dagbok är fylld av ord som: trött, ont i huvudet, orkar egentligen inte, och trött.
Killarna har sportlov och vi åker till grannstaden och till Laserdome. Kompisar sover över. Bror I berättar på sin sambos födelsedag att de förlovat sig.
Mycket politiska möten inför kommunens årliga bokslut. Tränar varje dag i allt desperatare försök till att mota bort den enorma tröttheten som överväldigar mig mer och mer.
Gör slut med Amelias bloggportal och flyttar hit. Känns konstigt.

MARS
Flyger till Bryssel med kommunledningen. Hela månaden är det mängder med möten, nya politiska utbildningar, bildandet av en ny organisation, aftonskola, arbete, livet. Vi har varit gifta i 17 år.
Förutom min enorma trötthet, drabbas jag av ryckningar i ögonlock, ännu mera nedsatt hörsel och kramp i låren. Jag ignorerar blödningarna.
L fyller 8 år. Vi har kalas. Flera stycken.
Återkommande ord i min dagbok: jobb, möte, träning, judo (B), fotboll (B), fotboll (L), utvecklingssamtal, föräldrarmöte, nätverksmöte, trött, influensa.

APRIL
Vi målar furutaken på övervåningen. Påsklovet kommer och jag åker med älskade Å till Paris på fem dagar.
Är inne på sluttampen för att planera vår 40årsfest. Har ordnat med lokal, katering, servitörer, musikunderhållning med mera.
Trött. Avbokar många trevliga sammankomster. Orkar enbart med det jag måste. Hinner inte med något annat. Är det redan vår därute?

MAJ
I bloggen avslutar jag en lååång musikutmaning som handlat om MELODIFESTIVALEN. Något jag älskar. Och till min stora förvåning går Loreen och vinner alltihop i finalen i Baku! Äntligen kommer värmen och jag känner att jag har lite mera ork, lite mera kraft. Bestämmer mig för att sluta skriva dagbok då en läsning av den var dyster.
S fyller 40 år och vi har en gemensam fest. 20-tals tema. Med filmvisning av en gammal Chaplinfilm i stadens biograf. Bland annat.
Ett sista ryck på jobbet med betygsättning, skrivna LPP:er och individuella studieplaners sammanfattningar och utvärderingar.

JUNI
Eleverna, och B och L, slutar skolan en vecka in i juni. Vi jobbar till midsommar. Vädret har återigen blivit bedrövligt och jag saknar min sommar.
Jag skriver mitt 100:e inlägg här på bloggen. Hemma skriver vi en lista på vad pojkarna skulle vilja göra i sommar, då vi beslutat oss för att inte åka på semester. Det första är en Timbuktukonsert på Lisebergs stora scen. Där är jag och mina två kilar på nationaldagen den 6:e.
S syster, N, skall komma och bo hos oss. I tre månader.
Jag tappar så mycket hår att jag beslutar mig för att klippa av mitt långa hår. Det går inte längre. Och jag är trött.

JULI
Ledigt från jobbet och politiken. Men absolut inget strandväder. Ett par strödagar här och där, men inget mer. N kommer och vi hämtar henne en ovädersnatt i Göteborg. Min 40årsdag kommer och går obemärkt. Vi är på en fantastisk konsert i Tylösand med Hoffmaestro med goda vänner. Går på stadens visfestival. Tittar på DirtyDancing på utomhusbio på stadens torg. Kör go cart. Grillar. Har sommarlov. Utan alltför mycket sol.

AUGUSTI
Är trött. Otroligt trött och börjar bli osammanhängande då och då i tal. Orolig inför hur det blir när jobbet och politiken startar igen den 8:e.
Jazzfestival. Picknick. Jobb. Skolstart för B och L. B börjar ny skola: 6-9 skola. Inne i stan. Vi åker till Liseberg och med det så har vi prickat av alla saker på killarnas ”sommarlista”.
Jag kämpar på. Försöker tänka bort att jag är trött. Får min första panikångestattack på motionscykeln. Tänker att nu räcker det. Söker läkarhjälp.

SEPTEMBER
Får svar av läkare att alla mina värden fysiskt sett är fenomenalt bra. Ingen brist på något och bra fysisk form. Hon sjukskriver mig ändå med omedelbar verkan. Utmattning. Från 7:e september jobbar jag inte. Och politiken läggs på is. Jag orkar inte ens känna något.
N åker hem.  
Jag sover mycket.

OKTOBER
Tränar fem dagar i veckan. Städar och plockar hemma. Försöker förstå varför jag blivit utmattad. Försöker se mönster. Orkar inte. Hösten har vackra färger. Jag känner inte mycket. Försöker tvinga mina tankar att reagera. Fortsatt sjukskriven. Vill vara ensam.

NOVEMBER
Pappa fyller år. Syster II och bror fyller trettio. Kalas. Hälsar på på jobbet. Åker på en veckas semester till Cypern med Å och hennes familj. 
Skrattar med mina pojkar. Handlar alla julklappar. Fortsatt sjukskriven. Börjar bli av med ryckningar och kramper. Får inga ångestattacker. Och inser att jag inte kommer att behöva några tabletter i fortsättningen heller, då jag kan känna en vändning.

DECEMBER
Mår bra. Men är fortfarande trött. Beslutar att börja arbeta efter helgerna. Halvtid. Ser faktiskt fram emot det.
Går på en underbar konsert. Melody Gardot. Klipper mig helt kort, något jag inte gjort de senaste 12 åren.
Förlorar en vän och nära politisk kollega. Går på minnesstund. Begär om entledigande från mina politiska uppdrag.
Blir faster. Till en liten kille. Firar en härligt avstressad jul med mina fina pojkar.


Funderar över 2013. Över hur det kommer att bli för mig. Tanken är ovanlig, ty jag har alltid tänkt på framtiden utifrån andras perspektiv. Mina söners, inrikespolitiken, miljöförstöringens, min familjs, mina elevers, världens. Aldrig utifrån mitt eget perspektiv. Och där mina vänner – bara DET är ju redan där en förändring. Det blir nog ett spännande år. 2013.

God fortsättning!  


9 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa om ditt år. Och grattis till att du blivit faster. =) Kram

    SvaraRadera
  2. Fin summering. Å jag fick vara med. Trots allt har det varit ett nyttigt år när du kommit framåt på så många sätt. Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilket bra bokslut, fint att läsa och att du orkar skirva om det - underbart! Du kommer att få ett bra 2013, jag är säker...har du kommit fram till vad som gjort dig utmattad så du inte hamnar där igen min vän? Härligt att bli faster och dina pojkar är så fina. kramar till dig!

    SvaraRadera
  4. Vilken intressant läsning. Fint att få följa dig. Det har hänt en hel del....kram!!

    SvaraRadera
  5. Det händer mycket under ett år.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, ett år innehåller mycket..
    Det har väl varit en "ok" jul men för egen del har det känts rätt intetsägande. Det bästa har varit att alla 3 barnen var hemma samtidigt. Resten kunde jag varit utan.. Maten har varit god men när man inte känner för det så smakar det heller inte.
    Grattis till att blivit faster.. :))
    Ska väl skriva nån årssammanfattning jag oxå men väntar nån dag.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Roligt och igenkännande då jag ju följt din blogg under året. Härligt att ni också hade en härlig jul! Det är så mysigt att få rå om alla i familjen, kram

    SvaraRadera
  8. Sååå skönt att läsa att det känns bättre för dig nu, jag bekymrar mig för dig... Och den där melodifestivalutmaningen var verkligen evighetslång... Ha en god fortsättning!

    SvaraRadera
  9. Oh, tänk att ha så mycket skrivet att man kan minnas så mycket kring ett år. Skönt att det börjar gå åt rätt håll!! Stor kram

    SvaraRadera