Summa sidvisningar

2012-12-03

Att lyssna på snö


December. Ett par minusgrader. Snö. Precis som det skall vara. Inget konstigt med det. Alls. Sitter på min divan, med laptopen brummande i mitt knä och fårskinnstofflorna värmande mina kalla fötter. Ser ut mot den vita världen. Och inser långsamt en sak.

40 år har det tagit. Men så har jag äntligen kommit på en förlåtande egenskap hos snön. Ty där jag sitter i min tänkarsoffa framför den öppna spisen, inser jag att jag tycker om att lyssna till snön. Jag reser mig upp för att prova min teori och stående i badrummet på övervåningen kan jag inte annat än böja mig inför denna sanning: snön är underbar att lyssna på!

Mitt takfönster är igensnöat och jag hör världen utanför genom ett lager snö. Den låter vacker. Dämpad. Ombonad. Stegen nere på gatan knarrar hemtrevligt. De avlägsna bilarna på E20 hörs bara som ett svagt, svagt sus. Nästan som fjärilsvingar en varm sommardag. Jag återvänder till min soffa. Hör min värld med nya öron. Drabbas av en längtan av att gräva ner mig i en snögrotta. Ligga där helt stilla, varmklädd och lite rödbrusig av ansträngningen av att bygga denna privata sfär. Lyssna på snön. På vintern. På den dämpade världen.

Njuter också av att ha skottat bort all snö på infarten. En timmes arbete. Enkelt gjort då dagens snö var änglasnö. Lätt, lätt. Och ack så förlåtande mot världen. Bäddade in min fula, tråkiga, höstgrå trädgård i ett vitt täcke. Avslöjade husets stackars mossbeväxta gula puts. Men i gengäld gjorde den entrédörren så mycket mera inbjudande varmt rödbrun.

Snö. I december. När man har tid till snöskottning och kontemplation. Jo. Då hinns det med att lyssna på den vackra, dämpade världen.



  

15 kommentarer:

  1. Vackert skrivet om snön!
    Jag är lite tudelad till snö. Tycker det är vackert och dämpande när det är lagom. Lagom mycket och lagom kallt. När det är snökaos och slask och blask då tycker jag inte om snö.

    Du frågade förresten hur det går med min fot, gulle dig. Har fått en remiss till en ortoped. Min naprapat gissar att det finns massa gammal ärrvävnad som kanske behöver skrapas bort. Jag gör vad som helst snart bara min fot blir bra, blir hel.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det är sånt där man blir frisk av. =)

    SvaraRadera
  3. Härligt snödjup.
    Vi har 80 cm, suck...hållt på i flera dagar med snön.
    Kramis
    Viveka

    SvaraRadera
  4. Vad fint du skriver om snön vännen.
    Jag önskade att jag kunde höra den. Men jag skall lyssna extra noga nu.
    Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
  5. Här har vi inte mkt till snö men det kommer väl. Mest kyla vilket kanske inte gjorde så mkt om man bortser ifrån alla turer in o ut från stallet med göromål. Suck. Annars gillar jag knarrande snö...det är rofyllt och mysigt.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar nog faktiskt snö om den kommer och ligger kvar. Det blir ljusare, ljudet när det knarrar under fötterna mm
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Ser framför mig hur du sitter och myser och funderar i din soffa. Snö kan vara så himla vackert. Men för mig räcker det med max ett par veckor med snö varje år. Tycker att du ska pallra dig över hit till värmen och fika med mig istället! =) Kram

    SvaraRadera
  8. När snön är fjäderlätt och man slipper stressa med skottandet så tycker jag faktiskt att det är rätt skönt och avkopplande att skotta infarten. Den här tiden tycker jag det är mysigt med snö. Men här uppe ligger den kvar alldelens för länge. Men det är väl bara att gilla läget. Ha en fin dag. kram

    SvaraRadera
  9. Ja, snö är ofta rätt fridsamt. Men jodå, kamp är det här också - nästan ingen väg och lång färd till skola och affärer.

    SvaraRadera
  10. Såg, din kommentar inne hos Åsa L, jag tror att det blir viktigare och viktigare med kvalitets och specialbutiker inne i städerna. Många av oss blir alltmer noga med vad vi äter exempelvis. jag skulle vara så glad om jag kunde gå och handla bröd från ett riktigt bageri, ost i en ostaffär, kött och fisk i en osv... Men jag kanske är gammeldags och konstig.

    TACK, jag lovar att njuta av min ledighet idag!!

    Kramar

    SvaraRadera
  11. vad söt du är. När du skrev att det tagit dej 40 år så undrade jag vad det kan ha varit som var så svårt och sen läser jag snö och börjar le istället :)

    SvaraRadera
  12. Det blir ju ljusare med snön men det är väl det enda.. Jodå, det är vackert ute mm men jag är inte nån snö el vintervän, sensommar-tidig höst är min årstid.
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  13. Snö är ok så länge man får sitta inne i värmen och titta på den! Annars är det något jag avskyr :-) Kram

    SvaraRadera
  14. Önskar jag kunde se det ur den synvinkeln.
    Snön får mig bara att må sämre än jag gör i vanliga fall.
    Men det var vackert skrivet!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Jag föredrar nog att lyssna på regn
    Eller vågskvalp
    Eller havet i största allmänhet
    Vatten
    Men visst. Snö. Det låter annorlunda än allt annat. Snö känns vänligt. Även om jag idag fick uppleva mer av den ovänliga sortens snö. Men det är vackert. Och jag känner mig på något sätt liten när snön dalar, men samtidigt känner jag mig delaktig. Tillsammans med snön.
    Kram

    SvaraRadera