Summa sidvisningar

2013-11-10

Att möta Ove


Hörru. Vet att det redan är sagt. Massa gånger. I en mängd olika hänförda tonlägen och i kvantiljoner olika blogginlägg, texter. Men jag måste bara få säga det, jag med. Efter att jag svalt klumpen i halsen och gnuggat mig i mina torra, brinnande ögon. Tack. Tack för orden. Som inte förhäver sig. Och som ändå går rakt in i hjärtat.

Du. Vet du? Hur gör du? Hur gör du för att krypa in under huden på någon på detta vis? Särskilt när denna någon är så motstridig som Ove? När någon är så uppriktigt motvillig till att bli avtecknad? Och ändå är det du skriver som sprunget ur urberget. Så förlåtande, kärleksfullt. Utan att förenkla, fördumma.

”För folk påstod att Ove alltid såg världen i svart och vitt. Och hon var hans färg. All hans färg”. Så vackert att det gör ont. Tänk att få vara någons färg. Någons solstråle som jagar skuggorna iväg – ty det var hon också. Tänk att veta att man var den som var svart och vit. Och vara nöjd med det. För färgen fanns också i livet. I någons bubblande leende. I någons pekfinger som veks in i den större handflatan. Så vackert att det gör ont.

Och du berättar om val. Så som jag också gjort. Om att välja att leva. Och gå vidare. För det gjorde hon också, hon med alla färgerna. Och han, den svartvita, visste att hon hade rätt. Man måste välja att leva. När man sörjt färdigt. För i hans värld var man den man man var genom det man gjorde. Inte genom det man talade om. Enkelt, men ack så svårt.

Så, tack. Tack för att du – så omöjligt ung – kunnat forma dessa ord. Som skulle ha tagit andra oändligt längre tid att förstå att formulera. 

5 kommentarer:

  1. Jaaaa, jag älskar Ove, det är den bäst bok jag läst på evigheter. Jag både skrattade och grät, och satt vid köksbordet och berättade om Ove med bruten röst. Så fantastiskt otroligt att bli så uppslukad av en bok! Det kommer en recension så småningom, den är färdigskriven, men det ligger så många recensioner i kö hos mig...

    SvaraRadera
  2. Älskade Ove. Störde mig lite på språket från början men å andra sidan passade det Oves personlighet. Just det du skriver....att hon var all hans färg....det fastnade jag också för...oerhört vackert. En underbar bok.

    SvaraRadera
  3. Precis. Å jag grät och skrattade jag med. Ibland inom loppet av några rader. Helt oväntat. Å när boken slutade låg jag där på studsmattan i solen och fulgrät med snoret rinnande. En underbar bok!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är så tacksam. Ibland gör han så rätt min man. Denna fantastiska lilla bok som jag ratat gång på gång när jag letat läsning senaste året. Men som min man gav mig i namnsdagspresent. Älskade Ove. Älskade. Kanske för att det bor en Ove i mig. Jag vet inte. Men jag kände mig hoppfull, befriad, lycklig efter att ha läst den
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ove? Nu har jag missat något viktigt här tror jag... Håller helt med i inlägget nedan förresten, men här i Australien är feminism inget folk vill prata högt om. Tur att jag gör det ändå =) Kram

    SvaraRadera