Summa sidvisningar

2012-05-28

Att vara en andra klassens medborgare


Det finns olika grader i helvetet. Olika nivåer. Dante hade visst sju. Hur verkligheten ser ut kan jag bara oroat ana. Det finns helveten på jorden och så finns det helveten. Det finns länder och riken där ursprunget avgör människans värde. Dens religiösa tillhörighet. Om man råkar vara född man eller kvinna. Hetro- eller homosexuell, med eller utan någon funktionsnedsättning. Då är man värd olika mycket. Till och med inför domstolar. Kanske till och med inför gud. Det är en sorts helvete. En sorts avgrundsbegränsning som man är född att leva med. Oavsett.

Andra tider och krig har försökt slå mynt av detta. I vetenskapens namn. I rasbiologins namn. Man har hävdat att vissa är mer värda – långt mer värda – än andra. På grund av ett inbillat mått på någon vinkel i ansiktet. Man har gått så långt att det torde ha lett till inavel i sista änden. Ty bara EN sorts människor skulle få fortplanta sig. De andra skulle hållas vid liv länge nog att arbeta ihjäl sig till förmån för Herrefolket. Sedan skulle de gasas ihjäl. Och detta var inte bara en mardrömslik utopi i en psykopats hårt förvridna hjärna – ingen isolerad händelse – detta händer fortfarande. I andra riken. I annan skala. Just nu.

Men. Det var inte den djupaste graden av helvetet jag tänkte besöka ikväll. Inte den lägsta nivån. Jag håller mig vid randen av tratten ner till underjorden. Dinglandes lite nonchalant och avmätt med benen. Ty jag har den enorma förmånen att jag just i detta nu inte behöver bekymra mig om att bli klassad som en mindre värd människa. Som en andra klassens medborgare. Inte på det oroväckande, alarmerande viset. Nej. Jag är en andra klassens människa enligt ett annat, mindre belagt, sätt att se på saker och ting: jag är en obotlig kvälls- och natt människa.

Jag fungerar som allra bäst mellan 23.00 och 01.00. Är mest effektiv då. Får gjort otroligt mycket. Det är då jag tänker de djupaste tankar, då jag filosoferar, landar, sorterar, planerar, strukturerar och trivs bäst. I alla lägen. Jag somnar aldrig innan 01.00. Tro mig. Jag har prövat alla fåniga, välmenta råd. Jag har varit uppe två dygn i sträck, varit jetlaggad – inget har gjort mig tillräckligt trött för att somna innan midnatt. Jag har haft ett öronbarn, varit sjuk själv, kört genom hela Europa i ett sträck. Jag blir inte trött innan. Punkt.

Då jag är en kvällsmänniska är jag en andra klassens medborgare. Enligt alla dagstidningar. Veckotidningar. Hälsogurus. Tandläkare. Med mera. Med mera. För:
  • Man mår bäst om man tränar på morgonen!! Det är MEST EFFEKTIVT innan frukost!!! (Om man somnar klockan 01.00 orkar man INTE upp klockan 05.00 för att gå en entimmes promenad/löprunda!!)
  • Det är helt värdelöst – egentligen – att träna sent på kvällen!! (Jag trodde det var bra att TRÄNA och röra sig. Punkt?)
  • Man får inte äta efter klockan 18.00 på kvällen!! Näst intill förbjudet. Särskilt för fetknoppar som jag. (Ursäkta mig – vid den tiden håller jag eftermiddag. Jag kör hårda träningspass vid klockan 10, och jag får inte äta??)
  • Man måste sova minst 8 timmar för att fungera väl. (Tro mig, jag hade utan problem kunnat sova till halv 10 på förmiddagen – OM DET ANSÅGS OK och var förenligt med mitt arbete)

Och tro mig – det forsätter på samma vis. Överallt. Alltid. Att vi äter frukost vid 10 på lediga mornar ses inte med blida ögon av samhället. Då skall man redan för längesedan vara ute på någon aktivitet med sina barn. Helst. Suck.

Jag får väl inse faktum. Jag kommer bara få 4-5 timmars sömn per natt resten av mitt vuxna liv. Jag förblir väl lite flobbigt fet och mina barn kommer att få växa upp med HELT fel vanor när jag ger dem frukost vid 10 på mornarna. Jag är förtappad. En B-människa. På randen till helvetets gap. Så får det väl bli. I denna värld av I-landsproblem.

Ha en god natt!

11 kommentarer:

  1. Ja tänk om man skulle lyssna vad som var så himla bäst i träningsväg på alla experter, och inte lyssna på sin egen klocka..

    Själv kan jag ge ett mycket enkelt förslag, som jag fick lära på den tiden jag tränade och jobbade som istruktör, att bra resultat av träning får man bara om man har en god sömn, och har man sovit dåligt då ger träningen mindre, och träning ska vara kul då ger den messt, och inget är kul då man sovit dåligt så träna då du tycker det käns bäst och roligast, Och när ska man äta då, Ja då man kan ta en lugn och stillsam måltid utan stress, bättre träna sent och få äta i lugn och ro före då mår kroppen bäst....Och du efter ett väl genomfört träningsprogram kan du unna dig med en avkopplande stund med ett glas mjölk och en kanelbulle, för en bulle ligger bara på 100 kalorier och det har du förbränt flera gånger om under träningspasset...

    För det handlar om att må gott och ha harmoni med det man gör, då får du ett bra resultat,

    Önskar dig en fin Tisdag... :)

    SvaraRadera
  2. Att ,man rör på sig är bäst oavsett tidpunkt. Ja, jag är ju en 2a klassens medborgare. Utförsäkrad fr a-kassan, inget (fast) jobb, mer ensam än nånsin men jag skiter i experterna. Mina barn överlever, får mat på bordet o kläder så de slipper frysa, det är viktigast.Jag överlever säkert fast till vilket pris??
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, jag är din motsats. Och jag skäms lite över det. Att jag går och lägger mig vid 21-21. 30. Att hela familjen är uppe kl 7 på helger. Det är sånt som får mig att känna mig lite udda och konstig. :-) Inget som jag på något sätt är stolt över!

    SvaraRadera
  4. Ps. När jag lägger mig sent, riktigt sent,, så vaknar jag vid 7-8 i alla fall. Fast i motsats till dig under sena kvällar så har jag då iiiingen energi what so ever. :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Monica..håller med dig till fullo å jag anser att man skall se till sig själv hur man mår om man äter efter 18 vilket jag gör, blir det något lättare man behöver kanske inte äta en pizza varje kväll :) *s* ja här är det grått grått men att vara ledig är en lyx ändå att bara inte behöva göra något ....ja hoppas du oxå får en härlig dag trots dom låga graderna kram till dig

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar fina du!
    Kram och ha en bra Tisdag!

    SvaraRadera
  7. Jag är också kvällsmänniska, kommer på massa bra skrivideer på kvällarna när jag ligger och filurar. Tränar precis när jag känner för det (gärna på lunchen faktiskt), och har faktiskt tänkt en hel del på det där med att det är lite dygd och norm över det där med att vara uppe i arla morgonstund. Själv så funderar och filosoferar jag hellre halva nätterna och sover till 11 dan efter =) Kram

    SvaraRadera
  8. Söta Ergo, du är ALLTID en första klassens människa! En individ av bästa sort!

    Jag är morgonmänniska, inte i någon extrem grad, men jämfört med min familj är jag vaken supertidigt. Men jag skulle ALDRIG orka masa mig upp för att träna före frukost! Jag sover in i det längsta och sen går morgonbestyren i racerfart tills jag är på jobbet. Däremot njuter jag av helgmorgnar när bara jag är vaken och jag kan äta frukost för mig själv i sängen tillsammans med en god bok. Man och barn brukar jag väcka vid 10-11-tiden...
    Sv: Vi är oxå på "spela in samtal" stadiet. En av mina kollegor visade mig idag hur jag kunde stuva om i mina mobiler (tjänstemobilen och privata mobilen) så jag snabbt kan få igång en inspelning utan att behöva leta bland funktionerna... Det är faktiskt helt stört att behöva tänka så på sitt jobb!

    SvaraRadera
  9. vilket bra inlägg du!!! jag säger det som jag ofta kretat ner på våra bloggar emellan... "är du oxå vaken? gå och lägg dig nu" för jag är preciiiis lika dan! en andra klassens b- männska kram från köpenhamnsmorsan

    SvaraRadera
  10. Jag är nattuggla, somnar sällan före 01. Vi äter frukost vid 10 lediga dagar. Jag och barnen går helst i pyjamas/morgonrock till framåt lunch. Men B-människa? Nej, det vill jag inte gå med på.

    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  11. Nej nej nej. B-människa?! Då är jag förlorad... Jag som ramlar ut i köket vid elvatiden på lördagarna och möter familjen som är på väg att fixa lunch...lagom till mitt morgonkaffe. ;)

    SvaraRadera