Summa sidvisningar

2014-10-12

Att renovera badrum

Och ja – nu är vi också där. Där, där så många andra i vårt priviligierade land har befunnit sig. Mitt i en badrumsrenovering. Och jösses! Vad förvånad man blir över hur saker och ting gjordes förr. För dryga trettio år sedan.
Ingen fuktspärr, lite målarfärg över en brunblommig tapet. Ingen lutning ner mot golvbrunn och ett skåp som egentligen var felvänt. Tänk så bra det ändå fungerat för oss under alla dessa år. Men nu ryker det!
Ett fint vitt badkar på fötter skall jag få! Ett nygjutet golv med lutning. En mörk våtrumsmatta på golvet och en vit våtrumsmatta på väggen. Inget märkvärdigt, men jättefint. Men det har kostat på: en nästankrossad högerhand och en blodig knoge. Så jag kommer att bada med andakt!

Och i badrumsrenoveringar krävs pauser. Då är det ljuvligt med oktoberskymningar.   


1 kommentar:

  1. Så fint det låter! Det var likadant här! En gammal tunn våtrumstapet rakt på väggen, ingen fuktspärr och ett trägolv som lutade lite hit och dit, med en plastmatta på... När vi flyttade in insåg vi att det stod skrivet fuktskada över hela badrummet, så vi lejde för att fixa innan vi ens flyttade in. Vi valde ångdusch istället för badkar, men jag hoppas att vi någon gång ska komma till basturummet i källaren i vår renovering, för där vill jag sätta in ett badkar... Vi satte oxå våtrumsmatta på väggar och golv, jag är inte så förtjust i den här trenden med helkaklat, det känns lite mejeri/slakteri för mig, och med min morbida fantasi blir det då seriemördarvarning...

    SvaraRadera