Summa sidvisningar

2013-12-18

Att få besök av en gammal vän

Julen. Dagarna innan. Som att möta en gammal vän. Medveten om att helgen verkligen ter sig olika för oss alla känner jag att jag vill vara i denna tidens jul, min jul. För efter att ha tänkt på de som inte har det som vi. Efter att ha köpt julklappar med anonym mottagare, skänkt pengar till dem som inte har. Vill jag njuta av min julkänsla.

Det är känslan av sentimental frid. Av darrande, känsligt hjärta som undslipper sig en och annan tår när jag tittar på klyschiga julfilmer. Eller när jag ser mina pojkars förväntansfulla ögon och de smittar av sig av sitt magpirr. Då gråter jag en skvätt och hjärtat fylls av kärlek och frid.

Jag har upplevt jular av miljoner de slag. Det finns jular jag inte firat. Alls. Då det inte ens funnits en minsta lilla tomte i närheten. Och jag har försökt förklara för andra den speciella känslan som i bästa fall finns vid jul. Förklara för de oinvigda. Och de tycker också att det är vackert. Att det låter fröjdefullt. Just fröjdefullt.

Så vad är det då som får mig att tycka så mycket om min gamle vän? Vad är det som också fyller mig med andlös fröjd? Ibland i flera dagar, andra år, bara i ett par korta ögonblick? Jo – det är nog det att man är en del i något större. Något övergripande stort. Och ändå är man ingen annan än sig själv. Det är en övermäktigt vacker känsla. Det är min jul. Inte stressen, maten, julklapparna, julkorten eller de pimpade partyklänningarna. Nej, det är det där extra leendet man kostar på sig när man slänger ur sig: ”Ha en god helg!” till en främmande medmänniska. Och när man får en hälsning tillbaka.

God helg alla ni, god jul till er som firar det!! Tillåt er att le. Och få ett leende tillbaka!


Frid vare med er.  

7 kommentarer:

  1. Jag väntar litegrann på den känslan än, men gissar att den infinner sig i morgon för jag först ska åthöra musikuppträdande av hög klass och sedan äta julbord...och så är det bara halva fredagen kvar på jobbåret.

    SvaraRadera
  2. Ja visst är den goda stämningen underbar!

    SvaraRadera
  3. Fick lite av julkänsla när paket från mamma kom och när min man försöker möjliggöra en resa till mina föräldrar. Kram

    SvaraRadera
  4. Detsamma fina du! Önskar dig en riktigt vacker helg fylld av leenden både från dem du älskar och från främlingar! Kram

    SvaraRadera
  5. Julkänsla ja, har inte kommit mig dit än detta år men jag tror att mina barn tar med sig den när de kommer till mig i eftermiddag.
    Ha det så gott fina du..

    SvaraRadera
  6. Sentimental frid. Där fångade du känslan exakt. Här börjar julkänslan infinna sig, den är välkommen och efterlängtad.

    Ha en riktigt skön och vacker jul!

    Kram

    PS. Skönt att höra att det inte bara är jag som har blanka ögon till Kalle...

    SvaraRadera
  7. Jag gillar din jul! Och tänker att den delen av julen, den bojkottar jag inte! Däremot bojkottar jag stressen och hetsen och konsumtonshysterin. Och därmed måste jag avstå från att fira med släktingar. För om vi firar med min sida av släkten, då blir det ett strikt schema som ska följas där det handlar om att trycka i sig en massa mat på så kort tid som möjligt för att hinna till nästa steg i planeringen som är att alla kollar på Kalles jul, för att sen hinna slita upp julklapparna innan det är dags att fika... Och om vi firar med mannens sida så är det samma sak, fast utan plan, så halva dagen går utan att någon egentligen vet vad som ska göras, mer än att det inte är OK att sitta ner i lugn och ro, och sen ska allt göras på halva tiden... Eller så ska det suckas över allt som INTE hinns med/finns på bordet/var i paketen... Så, jag tar så gärna din varma och fina jul om jag får ha den hemma med bara min lilla del av familjen, utan shopping och presenter och julmat, men med mina barn och min man nära, nära... Och sen skänker jag minst lika mycket till Rädda barnen, Unicef och SOS barnbyar som jag ger mina barn i julklapp. Och tänker att så borde jag alltid göra. När jag köper kläder, godis, böcker och annat. Sånt jag inte behöver men vill ha. Då borde jag skänka motsvarande summa och ge mitt bidrag till ett rättvisare samhälle. Men jag är för snål...

    SvaraRadera