Summa sidvisningar

2013-12-22

Att vara snäll

Snäll. Vänlig, schysst, tillmötesgående, beskedlig, hjälpsam, rar, bussig, gemytlig och godhjärtad. Så många synonymer. Så många ord. Som ändå liksom inte ringar in och räcker till. För jag är snäll. Och du är snäll. Men på helt olika sätt.

Det slog mig i natt. Under mittinattenfunderingarna jag ägnar mig åt i stearinljusenssken, uppkrupen på divanen. För helt plötsligt stämde det. Så olika. Otroligt olika. Och ändå säger folk samma sak om oss. Att vi är snälla.

Du är snäll. Behandlar alltid folk som du själv vill bli behandlad och bemött. Ditt vackra, känsliga hjärta och sinne ömmar för alla ensamma och bortglömda. Du gråter gärna med dem. Lägger ditt medkännande huvud på sned och håller om. Ty, du har nära till den darrande gråten, till känslan av övergivenhet och om du vore ensam skulle du vilja ha någon att gråta med. Du är en snäll människa.

Jag är snäll. Behandlar alltid folk som jag själv vill bli bemött. Med leenden och komplimanger. Med uppmuntrande ord och genom att försöka sprida ett ljus i mörkret. Känner in hur du mår, utan att fundera över hur jag skulle känt i en liknande situation, ty hur jag känner är inte viktigt. Din känsla är viktigast för mig. Din sanning är viktigast för dig och därför ser jag dig i skenet från din sanning. Jag är en snäll människa.


Därför möter vi medmänniskor på olika sätt. Du på ditt. Jag på mitt. Vad som är mera rätt eller mer fel är inte för oss att avgöra. Och det betyder heller ingenting. Bara att vi är snälla – på helt olika sätt.

8 kommentarer:

  1. Tänkvärt inlägg.
    Ha en härlig dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, snällhet kan se olika ut. Ibland kan det vara snällt att ge någon utrymme att andas och bearbeta genom att INTE se dem i just ett känsligt tillfälle. Eller snällt att säga till någon på skarpen för att visa att man bryr sig. Eller snällt att bara le mot någon på bussen. Det är ett mycket, mycket brett och ganska oexakt begrepp, det där.

    SvaraRadera
  3. Har svårt för de som säger de fått ett "snällt barn"...vad är det?? Inga barn föds elaka, det är en produkt av omvärlden. Är man "snäll" för att man sover hela natten som bebis, är då den som inte gör det ett elakt barn??

    SvaraRadera
  4. Världen behöver fler snälla människor. HUR man är snäll kanske inte spelar nån roll, eller ja alla sorter behövs. Kram på dej min fina vän

    SvaraRadera
  5. För mig är det där skillnaden mellan sympati och empati. Den sympatiske kan hitta något liknande i sitt eget liv, och dras med i känslan och känner den själv. Den empatiske kan sätta sig in i känslan utan att själv leta fram ett liknande minne. För mig möter jag hellre empati än sympati. För den empatiske kan ge mig sitt stöd fullhjärtat, medan den sympatiske själv behöver stöd av mig... Som chef jobbar jag hårt på att förhålla mig empatisk och inte belasta en medarbetare som har det svårt även med mina bördor, men det är inte alltid lätt! Jag vet att du är empatisk av naturen och det är en av dina finaste egenskaper, som jag gärna skulle vilja ha själv!

    SvaraRadera
  6. Freja var klok där. Ja ordet snäll är svårt. Det är vi såklart men det säger inte så mkt om något egentligen...

    Många kramar

    SvaraRadera
  7. En riktigt God Jul önskar jag dig och dina kära! :-)
    Ha det riktigt bra och njut varje minut!

    SvaraRadera