Summa sidvisningar

2013-12-03

Att jul-lista

Hmm. Ännu en lista, lånad från bloggvärlden. Men sådant kan också vara roligt ibland, uppblandat i alla tango-modes inlägg.. Alltså:

Har du druckit säsongens första glögg än?
Nä. Tycker faktiskt inte om glögg. Dricker det ibland ändå – men köper inte hem mer än ett par flaskor per år.

Gillar du att köpa julklappar?
OM!!!! Jag tycker mycket om att köpa julklappar – tycker överhuvudtaget om att skänka saker till andra. Julklappar köper vi dock bara till barnen. Och för en begränsad summa pengar. Och ett par klappar till julklappsleken.

När brukar du julpynta?
Adventsljusstakar, datumljus och julgardiner i kök och vardagsrum åker upp dagen innan 1:a söndagen i advent. Det lilla julpynt vi har åker fram till lucia. Och julgranarna klär vi ett par dagar innan jul. Och ALLT skall vara städat och rent. Vilket jag tycker är ett rent (!) nöje då jag älskar att städa!

Köper du mer julpynt för varje år?
Nej. Varför skall man det? Jag köper förvisso en triljon nya stearinljus, och en ny krans till ytterdörren varje år – men jag vet inte om det kan kallas för julpynt? Oh, och så köper jag ett flertal julstjärnor, alltså blomman, att ha i olika arrangemang.

Hur klär du granen?
Vi har två granar – en på varje våning. Båda är plastgranar då min B är väldigt allergisk. Granen här nere kläs i guld och blåfärgade kulor och guldglitter (sådant tunt glitter som hänger uppifrån och ner) och så ljus. Färgen på kulorna har för längesedan slutat passa med vår nuvarande inredning – men när jag köpte våra första julgranskulor var de i dessa två färger, och därför vi fortsatt med det. Och dög det för 20 år sedan, duger det nu.

Hur firar du jul?
På julaftonsmorgon ligger det varsitt paket under granen till mina killar och de hittar sina julbrev i granen också. Vi äter gröt tillsammans och läser breven och lyssnar på julmusik. Vi schavar runt i pyjamas tills det är dags att åka till min mamma och pappa för julmiddag vid ett-tiden och där är vi så resten av dagen. På kvällen ser jag gärna ”Love Actually” eller någon annan feelgoodjulfilm. Juldagen fortsätter vår pyjamasodyssé och vi spelar spel, läser och moffar i oss godis. Tills vi åter igen åker till mina föräldrar för att äta kalkon.

Julens ”måste” på julbordet?
Baconlindade dadlar och revben. Kanske eventuellt också Jansons.

Vilken är den bästa julfilmen?
Den klassiska ”White Christmas” eller ”Love Actually”. Med killarna brukar vi titta på ”Ensam Hemma”-filmerna också..

Bästa julgodiset?
Mozartküglen. Och skumtomtar.

Vad av allt juligt kan du vara utan?
Julmust och grönkål!!!!

Bästa jullåten?

Det är denna:


2 kommentarer:

  1. Ny krans köper vi med, och varsin julklapp till barnen, annars är det inte mycket till jul här. Jag bara njuter av att vara ledig och få umgås med barnen!

    SvaraRadera