Summa sidvisningar

2013-12-08

Att hitta mening

Eller att hitta MENINGEN. Med livet. Med allt. Att se allt i förklarat ljus och aldrig falla tillbaka i onda vanor, tankar, val. Det händer inte. Inte så enkelt som man liksom förväntar sig, önskar och drömmer om. Inte för den stora massan, dit du och jag nog får räkna oss. För några välsignade få är det nog så. Men inte för oss. Och tänk inte att det är orättvist – för det är det. Och så är det med det mesta i livet. Vissa saker kan vi inte styra. De är orättvisa.

Men vi kan alla hitta MENINGEN. Men det ser lite annorlunda ut än vad vi tänkt oss. Och är något svårare.

”Meningen är inget man oväntat hittar, som ett svar på en gåta eller som en skatt. Meningen är något man själv bygger in i tillvaron. Man skapar den av sitt förflutna, av sina känslor och lojaliteter, av de mänskliga erfarenheter man får, av sin begåvning och sina insikter, av det man tror på, av de saker och de människor man älskar och de värden man är beredd att offra något för. Ingredienserna finns till hands. Du är den enda som kan samla dem till det mönster som är ditt liv. Låt det bli ett liv som är värdigt och meningsfullt för dig. Lyckas du med det är det mindre viktigt hur balansen mellan framgång och misslyckande ser ut” John Gardner

Jag vet inte vem Gardner är. Vet inte vad han står för eller vad som ger honom legitimitet att uttrycka det han gör. Det skall jag ta reda på. För det är viktigt i nästa läge. Men just nu är det viktiga det han säger här ovan. Att MENINGEN inte är något som trillar ner i huvudet på en. Att MENINGEN är något som vi själva måste skapa.

Det är inget som är lätt. Det han begär är svårt. Och kräver mycket av oss. För det gör liksom oss ansvariga för hitta den. Inte ens detta kan vi få till skänks. Även detta hänger på oss. Samtidigt är det en befrielse. Just för att meningen med livet, med vår existens, är så otroligt olika. ”Låt det bli ett liv som är värdigt och meningsfull för dig”. Just för dig. Och då spelar det mindre roll att vi faktiskt misslyckas ibland. Att vi inte orkar ända fram alltid. För det är allt sammantaget som spelar roll i slutet.

Kanske är det så. Kanske inte.

10 kommentarer:

  1. Meningen och målet är viktigt att fundera över. Det finns en mening med allt. Och om man inte är nöjd med var man är så måste man sätta andra mål. Annars kommer man aldrig framåt... Kram!

    SvaraRadera
  2. Ätt fundera över olika meningar har människor säkert gjort ialla fider. Får vi nåt svar? Inte alltid. Ibland lyser dett upp nåt som kan vara ett svar. När det gäller meningen anser jag mig inte tillhöra massan. Om så vore skulle man väl kunna prata om det hjälpt. Så lätt är det inte. Tar vi egna mål eller är ödet inne och styr. Ibland tror jag det. Livet blir en väv ibland dyker det upp guldtrådar ibland är dom maskerade o då ser vi dom inte. Sen som Emmy skriver kan man ha målbilder o det är bra och det går men dom måste ju vara rimliga. Ser fram emot nya tankar och det finns ju inget som är rätt. GOD MORGONN

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det är viktigt att tänka på att detta är MIN mening med livet. För MIG är detta meningen med livet, kanske kan det sträcka sig till att detta är meningen för min familj. Mycket för att vi inte skall jaga efter något som är meningen med livet för någon annan. Tror sällan vi vet vad någon annan tänker kring detta. Även om bi kan vräka ur oss att "Meningen med livet är att resa". Att det också är de mer ytliga som vi jagar och tror behöver vara vår mening med livet fast det inte alls måste vara det!
    Ja detär svårt att orka ibland...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant inlägg och en talande, träffande rubrik, men också mycket svårt att svara med en kort och snärtig kommentar. Ofta har jag ensam och med medmänniskor dryftat med både humor och djupt allvar temat, som tar ett helt liv att lära sig fullt ut.

    SvaraRadera
  5. Vi är individer. Å likväl lika. För när man forskat kring det där så visar det sej att människor på sin dödsbädd ångrar ungefär samma saker. Varken det de gjort el det de inte gjorde. Mer att de jobbat för mkt, grälar för mkt, älskat för lite, ägnat sina nära för lite tid.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, ibland känner jag att frågan meningen i livet är lätt att besvara. När det inte är en massa bråk, när jag är med mina barn och min fästman och man slipper stress med räkningar och jobbet och sådant. När det bara flyter på.

    Men ibland är det jättesvårt. Då vill jag bara ge upp. Undra om alla känner så ibland.

    SvaraRadera
  7. Såna frågor får jag nuförtiden. Mening, mål. Åh nej jag har inte den blekaste vetskap om någonting. Jag söker fortfarande...
    Kram

    SvaraRadera
  8. Meningen kan komma att ändra form och skepnad så ofantligt snabbt. Ibland är enda meningen att överleva, sen att klara av att leva...och då infinner sig ibland en ny betydelse av mening än den som fanns innan! Kram på dig.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar det där. Att det är individuellt vad som är meningen med livet. Jag har alltid sett meningen med livet att jag ska leva ett liv som är mitt, som jag trivs med, som inte är val utifrån vad någon annan tycker att jag ska välja. Men ändå känner jag mig rätt vilsen just nu... Jag behöver nog hitta den där meningen igen...

    SvaraRadera
  10. Intressant. Jag vet ju hur jag vill leva men kan inte leva så pga hälsan..... men jag umgås med Challe o Pyret halva dagarna o det är inte dumt. Meningsfullt!

    SvaraRadera