Summa sidvisningar

2014-08-03

Att rasa

Jag är antirasist. Helt förmätet står jag och påstår det, rätt upp i ansiktet på dig! Vem fan tror jag att jag är?! Som om inte jag också delar in människor i grupper, drar alla över en kant? Låt mig för en gångs skull SKRIKA ut det: NEJ – det gör jag faktiskt inte!!

Jag vet. Vet att det låter lite löjligt att påstå något sådant. Men, de facto så är det så att så länge man är medveten om att en kategorisk indelning är fel och backar sin egen tanke då man uppmärksammar att man är på väg in i det samma, så gör man inte indelningen. Man stoppar sin tanke. Och tänker om. 

Visst händer det att jag, i tanken är på väg att tänka ”typiskt en rapparwannabe”, eller ”aarrrhhhggg – säkert en bitter medelålders man”. MEN jag rättar strängt mig själv. Innan jag yttrar mig. Och öppnar mina sinnen för den andre istället. Eller väljer att helt stänga av och helt enkelt inte bry mig. Ty det värsta jag vet är att döma människor på förhand. På riktigt. På sant. 

Det gör mig rasande – den enda formen av ”ras” jag någonsin kan bli. 

Men det är viktigt – av yttersta vikt – att känna till begreppen ”rasism” och "främlingsfientlighet”. Nedan följer ett inlägg från Motarguments blogg:  
http://motargument.se/2013/10/10/om-rasism-och-framlingsfientlighet/ 

Läs och begrunda!


Vad är rasism och vad är främlingsfientlighet? Hur ska man förhålla sig när begreppen blandas samman titt som tätt. Det finns en fara med att slarva med begreppen rasism och främlingsfientlighet, skriver forskaren Henrik Arnstad, som också ger en definition av de båda begreppen på sin blogg.

 “Främlingsfientlighet är den naturliga misstänksamhet som människor kan känna inför främlingar, det vill säga ett närmast psykologiskt fenomen (till skillnad från den politiskt konstruerade rasismen). Vi kan tänka oss en stenåldersmiljö, där det gällde för den egna gruppen att skydda sitt territorium från andra.


Men rasismen är inte fientlig mot ”främlingar” i allmänhet, utan mot mycket specifika grupper (judar, muslimer, romer, svarta, etc.). Den rasistiskt drivna politiske aktivisten är vidare inte fientlig mot ”främlingar”, utan ofta mot medborgare i det egna landet som inte sällan varit bofasta i flera generationer.


När du som röst i offentligheten kallar exempelvis ett politiskt parti med rasistisk agenda för ”främlingsfientligt” istället för ”rasistiskt” gör du dig alltså inte bara skyldig till felaktig användning av ett ord. Du spelar vidare rasismen i händerna, då även du indirekt kallar den utsatta gruppen för ”främlingar”. Vilket de oftast inte är alls.


Framför allt är inte Sverigedemokraterna ”främlingsfientliga” mot vita ”invandrare” från Norge, USA eller Tyskland – och därmed är de heller inte ”invandringskritiska”. Igår hatade de judar. De hatar de mörkhyade muslimer, såsom ställföreträdande ”judar”. Det har sagts att rasismen ”börjar alltid med judarna och slutar alltid med judarna”.


Och på denna politiska idé har vi ett facit redan. Det stavas Auschwitz-Birkenau.”


2 kommentarer:

  1. Sant och viktigt att vara tydlig vart man står!

    SvaraRadera
  2. Bra att ta fram det här ibland. Efter Jimmies sommartal, där han likställer "islamismen" (ett hitte-på ord för att de ska kunna säga att det inte är muslimer och islam de är emot, det är "islamismen"...) med kommunism och nazism, och säger att det är det största hotet idag, så borde han gfaktisk ta och utesluta sig själv ur partiet utifrån det andra hitte-pået de sysslar med, "nolltolerans"...

    Men SD envisas med att hävda att de inte är rasister, efter som islam, muslier och nu då, "islamismen" inte är en ras... Det går inte att få dem att förstå att det inte finns raser av människor, vi är EN ras. Rasism handlar istället om förtryckande strukturer av människor från vissa delar av världen eller de som hör till en viss religion. Men det verkar vara för komplext för att de ska förstå det. Eller, det är väl så, att viljan att förstå inte finns...

    Och det gör ju tyvärr att viljan inte heller finns att förstå skillnaden mellan främlingsfientlig och rasistisk, eller att förstå varför det inte finns något sånt som "omvänd rasism". Rasism är en struktur, som påverkar rasifierade i hela deras liv, på olika sätt. att någon ryter tillbaka något fördomsfullt mot de privilegierade vita handlar just om det, fördomar (och ett utlopp för frustration och ilska) men det kan aldrig bli rasism, för det stöds inte av några strukturer i samhället.

    SvaraRadera