Summa sidvisningar

2013-10-18

Att fundera klart


Nej. Inte i någon filosofisk mening, där vackra ord bildar en jämn melodi och världen står förklarad i ett upplyst sken. Nej. Inte så alls. Utan en helt vardaglig I-lands fundering som fått gro klart under ett månvarv: jag tror jag har funderat klart. Blivit färdig för en prosaisk formulering.

Igår, på väg hem från arbetet slog det mig; där hade vi suttit, i den sena eftermiddagen och fikat. Mina kollegor och jag. Och fyra av oss hade hamnat i en förmodligen helt vanlig diskussion. Om vikt. Utseende. Träning. Fyra kvinnor mellan 35-45 (?) Ungefär. Jag och tre av mina kvinnliga kollegor. Tre jättefina kvinnor. Som jag skulle beskriva som smala, snygga och välklädda. Om jag blev tillfrågad.

Det sorgliga i kråksången var att nog ingen av de tre kände igen sig i min beskrivning av dem. De tänkte sig själv annorlunda. Tänkte att de ville ändra sig lite. ”För att må bra”. Inte för att det hade någonting med några ideal att göra. Alls.(!?) Och jag tror dem. För det är nog precis så de tänker och tror. Att det handlar om att de vill må bättre. Med sig själva. Trots att de alla tre mådde bra. Egentligen. Så gjorde de inte det.

För VEM är det som egentligen låter oss förstå att vi ”borde ta hand om oss själva än mer”? Genom att träna mer, äta mindre, vara smalare, inte ha en mage, ha större byst, ha synliga muskler, inga gropiga lår, smala anklar, fina naglar, långa ögonfransar, eller vad det månde vara? Varför har vi lurats till att tro att det är vi själva som vill allt detta?

Ty, saken är nog så att systemet i I-land är utformat på det viset att Någon vinner på att vi känner oss som vi gör. Lite mindre bra. Lite mindre attraktiva, fina, vackra. Och denna Någon har dessutom lyckats övertyga oss om att förändringarna vi önskar göra är något som vi gör för ”oss själva” – för inte är vi boskap som leds in i en konformitetens fålla? Icke, vi är tänkande varelser! Eller?

Någon har lyckats med sitt spel. Har fått oss att tro att vi inte faller för något tryck. Invaggat oss i en falsk trygghet om att vi, vi är moderna, starka kvinnor som inte låter oss luras. Som kan ta egna beslut. Som gör saker och ting för vår egen skull. Inte för Någon annans. Någon sitter och hånler åt oss, för med den synen på oss själva har vi lyft ansvaret för våra dåliga självbilder från Någons axlar. Medan Någon själv kan sitta och bli rikare och rikare. Fetare och fetare. Av vår subtila vardagsångest, över att inte riktigt duga.

Så. Jag tänker inte falla i fällan. Må vara att jag sagt det förr. Och att det rimmar lite illa men så här är det: jag VET att jag inte ser bra ut. Men det är inget jag sörjer. Det är ett torrt konstaterande. Punkt. Kanske hade det varit trevligt att vara snygg, men det vet jag ju inget om så varför lägga en gräsligt massa energi på att sörja det? Jag tycker om allt vackert; handlingar, tankar, människor och ting. Förmågan att njuta av det vackra äger jag ju fortfarande. Oavsett.

Jag är 41 år. Fullt frisk på alla sätt och vis. Jag är stark. 173 cm lång. Väger 74-76 kg beroende på vilken dag det är i månaden. Jag promenerar 2x3km fem dagar i veckan. Tränar 10 minuter med rockring varje dag och gör 20-25 armhävningar varje dag. Sedan försöker jag träna tre ggr/vecka. Ibland blir det två ggr, andra gånger blir det 4 ggr. Och jag är tacksam för att jag frisk och har god kondition.

Vad vill jag då säga med allt detta? Jo, jag är som jag är. Punkt. Förmodligen kommer detta vara det jag som kommer att projiceras på denna värld så länge jag är vid liv. Jag kommer aldrig vara smal, vacker. Men ta mig tusan, jag är klok, snäll, fantastiskt trevlig och stark. Jag har en ork som inte är av denna värld och en kondition som heter duga. Och jag är tacksam för det. Så otroligt tacksam. Och: jag önskar att mina vackra kollegor också kunde få vara det: tacksamma, på fullaste allvar, över att just de är de.

Så lite bildbevis från idag. På en klok, snäll, fantastisk trevlig och stark Monika. Varsågoda, håll till godo!






6 kommentarer:

  1. Skönhet ligger i betraktarens ögon och vi är vanligtvis våra egna värsta kritiker.
    Visst har du rätt med att jakten på den perfekta kroppen, utseendet osv går till överdrift i vårt i-landssamhälle. Ett bevis på att vi har det lite för bra. Om vi hade behövt kämpa för vår tillvaro som många miljoner människor världen över behöver, så hade utseendet inte varit lika viktigt.

    Ha en riktigt bra helg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. PRECIS det jag menade! Hade vi haft lite annat att bekymra oss för så hade vi haft lite annat att fundera kring... *ler*

      Tack - och hoppas du också har en fin helg!

      Radera
  2. Jag tycker att du ser väldigt snygg ut.
    Att du sen sköter om dig och din kropp är ju mycket bra för din egen skull, för att du ska "hålla" länge än.
    Ha en finfin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Du ÄR skitsnygg, du ÄR smal, du har helt perfekta proportioner vilket gör att iaf jag blir grymt avis på din kroppsform.
    Smal midja, fylliga bröst, slanka ben...
    Vem faan skulle inte vilja ha det?? Har ju tyvärr ökat alldeles för mycket i vikt under sommaren med att jobba på restaurang men har tagit itu med det nu.
    För jag trivs inte med att vara rultig, jag mår inte bra av det, jag har inte råd att köpa nya kläder för att jag växt ur dom gamla.
    Sen att jag har schysst "hylla" nu gör det hela sorgligare för det försvinner ju med kilona tyvärr.
    men man får ju välja så länge man inte har råd att gå till Farbro Kniven..
    Trevlig helg !!
    Kram..

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du ser ut att vara i god form ja. Det är så medfött det där med benstomme former o allt....och vad är vackert? Jag är 1.72 lång och och väger 58 kg. Jag är tunn i mig självt och det även när jag tränar. Så man är olika byggd. Det som är vackert för nån är inte det för nån annan. Jag som har en kropp som inte funkar alls nu tycker kanske att diskussionen om hur man bör se ut i samhället är skapligt knepig. ÖH. Jag vill att min kropp fungerar. Punkt. Sen är det ju så att om man stoppar i sig alldeles för mkt och sitter stilla - ja då fungerar den ju tex efter ett tag dåligt kroppen. En högre hälsomedvetenhet på ett sunt plan skulle jag vilja eftersträva istället för utseendefixering.

    Ja och är man sjuk så skrattar man ju nästan åt den som önskar sig finare naglar eller vill göra brösten lite större bara för att. Men det är ju inget att skratta åt för om man tänker så ... mår man ju inte bra på insidan och det är ju sorgligt. Monika jag tycker i alla fall att du är vacker inifrån och ut. Stark är du med! Många kramar.

    SvaraRadera
  5. Jag tänker inte kommentera hur du ser ut, "bra" eller ej. För det är som du säger, vår uppfattning om vad som är vackert är inte vår egen. Det är något vi matas med, vi får lära oss vad vi ska tycka är vackert och vad som inte är vackert, och det är omöjligt att värja sig. Och skulle vi våga tycka nått annat så måste vi motivera det, försvara oss, det är inte OK att bara tycka annorlunda. jag blir så matt. Jag har slutat ge människor komplimanger för hur de ser ut, jag försöker ge dem komplimanger för vilka de är i stället. Och du ÄR en vacker människa, fin hela vägen in till ditt stora hjärta! Det har inget med ditt utseende att göra, det har bara med dig att göra.

    SvaraRadera