Summa sidvisningar

2013-10-16

Att sno ett uttryck


Du får ursäkta mig. För att jag snor ditt uttryck. För att jag önskar att jag själv kommit på det. Kanske har du tagit det från någon annan? Jo, jag väljer nog att tänka på det så – att du också har hittat uttrycket hos någon, och gjort det till ditt. Det gör mitt brott så mycket mindre.

Lyssnade på dig idag. Sittande på andra raden. Egentligen alldeles för långt fram. Men du lyckades fånga mig, lyckades förtöja mina tankar till det här och nu som var just då. Ty du klädde mina tankar i en helt ny skrud. Du talade om sådant jag uttryckt många gånger; om makten av att välja själv. För sig själv. Att styra sitt eget liv. Och så kom det: vägra leva dogma-liv.

Att vägra leva ett dogma-liv; ett liv som andra dikterar, som andra styr, som andras tankar och önskningar styr. Våga välja att leva sitt eget liv. Att inse att man har den makten. Faktiskt. Stort. Ofantligt stort. Och läskigt och skrämmande – och alldeles, alldeles underbart.

Så jag snor uttrycket. För jag vägrar dogma-liv. Tack.

5 kommentarer:

  1. Bra uttryck!
    Jag vill inte heller leva ett liv som andra dikterar.
    Jag vill leva mitt liv utifrån vad jag anser är bäst för mig.
    Ibland är det svårt, men det går...

    SvaraRadera
  2. Ja jag är precis inne i det där.....jag vill leva mitt liv. Men det känns lite svårt med de häringa läkarna, fk och arbetsförmedlingen. Men jag måste....mn blir tusan i mig sjuk om man inte lever sitt liv!

    SvaraRadera
  3. Jag önskade att jag tänkt på det viset när jag var lite yngre. Ojojoj! Vilka krav jag har haft på mig. Men nu lever jag det liv jag själv bestämmer trotts långtidssjukskrivning och allt annat tråkigt.
    Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
  4. Så underbart du skriver! Jag blev helt fängslad av dina inlägg!
    Att helt leva sitt eget liv, det är nog inte många som lyckas med!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  5. Ja, det är tur att jag inte bor i Italien, då skulle jag rulla fram... mer än jag gör redan...
    Jo, varmt var det men solen var bara framme då å då å då passade jag på med kameran. På måndagen var det ju +25 så det kändes kan jag säga :)
    Ha en skön fredag !!

    SvaraRadera