Summa sidvisningar

2013-09-29

Att taggas om "reading habits"


Av Cattis blev jag taggad att skriva en lista om mina läsvanor. Hon skriver en bokblogg med recensioner och är även med i Bloggdala Bokklubb. Ergo, här är listan:

1.  Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Njaaeeeee.. Nej. Jag läser överallt: på min favoritdivan framför den öppna spisen, på golvet framför TV.n, i TV-soffan, vid köksbordet, på toa, i sängen och i uterummet. Med mera. Har jag fått tag i en bra bok släpper jag den inte. Jag släpar med den på jobb, restauranger, överallt. Just divanen framför öppna spisen är annars en plats, väl lämpad för bokläsning.

2.  Bokmärke eller random pappersbitar?
Både och. Men. Jag gör också hundöron. Särskilt när det är mina egna böcker. Och är det en bra bok, köper jag den alltid.

3.  Kan du sluta läsa närsomhelst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag kan sluta när som helst. Om det kräver. Annars läser jag gärna färdigt meningen i alla fall… *ler*

4.  Äter eller dricker du någonting när du läser?
Ja, om jag läser vid middagsbordet eller äter lunch ute ensam. Annars kanske någon klunk kallt kaffe.

5.  Brukar du lyssna på musik eller ha tv:n på när du läser?
Njaaaa. Jag har ju en familj och jag är aldrig ensam hemma. Mina killar lyssnar på musik, spelar instrument, spelar spel och tittar på tv. Så indirekt gör ju jag också det. Radion står alltid på hemma hos oss. Så. Jag kan läsa i vilket ljud som helst. Är jag ute och reser lyssnar jag samtidigt på musik i lurarna, för det som stör mig mest vid läsning är andra människors samtal med varandra.

6.  En bok i taget eller flera samtidigt?
Också olika. Oftast en. Men jag läser rasande fort. Så på en vecka kan det ändå bli en tre, fyra stycken.

7.  Läsa hemma eller överallt?
Se fråga ett!!

8.  Läsa högt eller tyst i huvudet?
Läser tyst i huvudet – men har högläsning för mina elever och för mina söner!

9.  Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Ja! Absolut. Men jag går alltid tillbaka och läser om. Knäppt va?!

10. Bryta rygg eller inte?
Faktiskt inte. Har liksom aldrig tänkt på det! Borde jag?

11. Skriver du i böcker?
Nej. Aldrig. Men jag kan sätta små post-its på ställen som jag vill återvända till flera gånger. I läromedel och kursböcker skriver jag dock.

12. Vilka taggar du?

3 kommentarer:

  1. Tackar! Lovar att svara men får återkomma med mina taggningar - den här har ju gått bloggdala runt nu :-)

    SvaraRadera
  2. Åhh, så lättad över att du oxå gör hundöron... Jag skulle inte göra det i en bok som inte var min, men jag vill äga de böcker jag läser och jag har inget problem med hundöron. Nu när jag börjat recensera böcker brukar jag dessutom vika hundöron om det är nått speciellt jag vill komma ihåg till recensionen...

    SvaraRadera
  3. Kul grej, får se när jag har tid.

    SvaraRadera