Summa sidvisningar

2014-03-08

Att snart vara klar med med litteraturutmaning

Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst
Dag 25 – En karaktär som du kan relatera dig själv till
Dag 26 – En bok som ändrade din åsikt om något

Så sjunger vi på näst sista versen nu då. Snart är den långa litteraturutmaningen klar. Har ni tröttnat? Kanske lite grann va? Jag har haft glädje av denna utmaning då jag fått fundera en hel del på min relation till böcker. Till det jag behöver mest för att överleva. På sant. Och helt riktigt. Jag till hör den gruppen människor som inte behöver äta särskilt mycket. Som lätt kan hoppa över måltider och enkelt finner mig i att inte äta. Jag dricker inte mycket. Alls. Trots att jag svettas mycket vid träning. Men min vätskebalans rubbas inte lätt. Sexdriften är otroligt liten – nästan obefintlig. Men så är det det här med böcker. Ord. Läsa. Går inte att leva utan.

En bok som jag önskar flera hade läst är den magiska ”The Left Hand of Darkness” av Ursula K Le Guin. Utkommen 1966 är det den första feministiska science fiction boken som berättar en helt makalös berättelse. Denna bok rev så många av mina fördomar itu att det knappast fanns några kvar. Den röjde om och tog plats i mitt hjärta för evigt. En science fiction bok. Som är en politisk allegori. En sann saga. Läs den! Snälla.



En karaktär jag kan relatera till mig själv? Elisabet Bennet i ”Stolthet och fördom”. För att jag, på samma sätt som hon, har stått i vägen för min egen lycka på grund av någon inbillad princip. I mitt tidiga vuxna liv var jag väldigt mycket svart eller vit. Var du ond, så var du ond. Jag befattade mig inte med dig. Men det gjorde att jag missade den bakomliggande anledningen till din ondska – den som faktiskt hade förklarat den och kanske till och med givit mig nycklarna till att avväpna dig.


Och så boken som fick mig att ändra åsikt om något. Jag studerade ett år till elektroingenjör. I en klass med 57 killar/män, var jag en av tre kvinnor. Och jag tyckte att mina förutfattade åsikter om tekniknördar infriades. Tills killarna fick mig att läsa ”Liftarens guide till galaxen” av Douglas Adams. Då insåg jag att de var finurliga och grymt roliga, allesammans.


1 kommentar:

  1. Den första har jag aldrig ens hört talas om, och Scifi är inte den litteratur jag läser, men du gör mig nyfiken! Och för att direkt förkasta mitt förra påstående så läser jag visst Scifi. För jag har läst alla böcker i serien Liftarens guide till galaxen, och de är helt otroligt roliga!

    SvaraRadera